I år har vinteren vært unormalt lang og hard de fleste steder i landet. Også på Sør- og Vestlandet. Snøen går ned til fjæresteinene. Selv Utsira har snø.

Enkelte vestlandskommuner står i fare for å ha brukt opp vedlikeholdsbudsjettet i 2010 bare på snørydding. Noen av kommunene har utrolig nok satt opp budsjettene slik at snørydding og øvrig veivedlikehold ligger på ett og samme budsjett.

I snørike vintre blir det derfor minimalt med penger til vei når snøen forsvinner.

Riks- og fylkesveiene brøytes på flerårige kontrakter. Etter at Statens vegvesen ble omorganisert tidlig på 2000-tallet, er det private entreprenører som brøyter veiene.

Pussig nok utformes kontraktene fortsatt slik at entreprenørene taper penger jo mer det snør og jo mer de brøyter.

Nylig kunne avisen Fædrelandsvennen fortelle om sprengte brøytebudsjetter i Vest-Agder. NCC Roads, som i fjor vant den såkalte Kristiansandskontrakten på 250 millioner kroner over fem år, taper nå penger hver gang det snør. Risa, som brøyter i Flekkefjord, Mandal og Sirdal, stoler på høyere makter og folder, ifølge avisen, hendene hver kveld og ber om null snø.

Vi i tungt-redaksjonen lurer på om det skal være slik i vinterlandet Norge at entreprenørbedriftene som har ansvar for å brøyte og holde veiene våre vedlike, skal være nødt til å tape penger på stort snøfall. Hva betyr det for sikkerheten på veiene når brøyteselskapene straffes økonomisk for å gjøre jobben sin?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!