Fire av teleskoptruckene var lakkert i fargen beige og den femte i "militærgrønn", og ikke i rødfargen som vi vanligvis forbinder med teleskoptruckene fra Manitou. Kunden er Forsvaret og teleskoptruckene er den største modellen fra Manitou, MHT 10210.

Teleskoptrucken har maksimal løftekapasitet på 21 tonn og på maks høyde, som er 10 meter, klarer den 13 tonn. Maskinen har en egenvekt på nesten 27 tonn, uten utstyr. Gaffelbrettet som leveres med teleskoptruckene veier 2870 kg og skuffen veier 1100 kg, så her snakker vi om en egenvekt på opp mot 30 tonn med gaffelbrettet påmontert.

MHT 10210 er utstyrt med en 4-sylindret Mercedes-Benz turbodieselmotor som yter 175 hk. Modellen har firehjulsstyring, firehjulsdrift og automatisk bomflyt. Den automatiske bomflyten sørger for at lasten holdes i valgt høyde uansett hvor mye maskinen beveger seg.

Maskinene er i utgangspunktet en standard MHT 10210, men Forsvaret har litt andre bruksområder for maskinene enn hva som vanligvis er normalt. Derfor er teleskoptruckene blant annet utstyrt med sentralsmøringssystem, oljebadfilter, bunkringspumpe, større batteri, batterilader, hydraulikkoljevarmer, motorvarmer og ekstra sikkerhetsutstyr, som blant annet består av ryggekamera og VHF-radio. Montering av alt dette er gjort hos Normann Olsen Maskin.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!