Med sin dumper-semitrailer som utgangspunkt har Istrail utviklet en asfalt-semitrailer i halfpipe-konstruksjon. Hovedbaljen har bunn i 7 mm Hardox 450 og sider i 5 mm Hardox 450. Det er 50 mm mellomrom mellom inner- og yttervegg rundt det hele. Her kan man velge mellom luftisolering eller isolering med mineralull. Asfaltkapell med dobbelt duk og hydraulisk manøvrering er standard. Også den topphengslede baklemmen i 5 mm Hardox 450 har hydraulisk manøvrering. Asfaltkassen rommer ca. 25 kubikkmeter.

Asfalt-semitraileren har yttervegger i rustfritt stål. Det gir en meget tiltalende design, samtidig som den harde og blanke overflaten er lett å holde ren.

Chassiset er i en helsveist konstruksjon med ekstra holdbar korrosjonsbeskyttelse. Akselaggregatet kan justeres i lengderetningen for maksimal nyttelast på vei og ligger på et glidebelegg i teflon. Om ønskelig kan akselaggregatet betjenes hydraulisk. Ved tomkjøring kan den fremre akselen heves.

Istrail har også tatt frem et bredt spekter av asfaltbaljer for bruk på konvensjonelle dumperbiler, dumperkjerrer og i krokløftversjon. Også her er det snakk om halfpipe-løsninger med en baljekonstruksjon som stort sett tilsvarer baljen på asfalt-semitraileren.

Bildet: Istrail asfalt-semitrailer. Eksteriørmessig er det særlig de store flatene i rustfritt stål som preger utseendet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!