Tradisjonelle dumperpåbygg har automatlem og sprelem. Sprelemmen er normalt topphengslet. Når man kjører med grov masse, kommer lemmen lett i veien ved lossing. Mange løser dette problemet med å ta av sprelemmen. Problemet er imidlertid at det ikke er lov å kjøre med lass og uten sprelem på vei. Istrail har nå tatt frem en løsning på dette. Den bygger å at sprelemmen har hydraulisk betjening. Under tipping av masser som ikke skal spres, løftes lemmen og holdes oppe av hydraulikk og går dermed klar av massene. Her kan man altså både kjøre lovlig og unngå problemer ved lossing av vanskelig masse.

Den første lastebilen med denne påbyggløsningen er en MAN TGS 26.540 som tilhører firmaet ABA Kjøl og Frys AS, som leier ut bilen til entreprenørfirmaet Øynebråten Transport AS. Den blir for øvrig vist for et bredt spekter MAN-kunder i forbindelse med MAN Last og Buss AS sitt kundearrangement i månedskskiftet januar/februar.

Det er også andre nyheter på det aktuelle påbygget. Skjermer, verktøykasser og enkelte andre detaljer er i rustfritt stål, mot normalt aluminium. Aluminium er utsatt for oksidering, og vil ikke holde seg like pent i det lange løp som rustfritt stål. Rustfritt har dessuten en hardere og tettere overflate og er derfor lettere å holde rent.

Ellers kan nevnes at selve dumperkassen er produsert i spesialstål, som kombinerer lav vekt og stor styrke.

Bildet: Denne dumperbilen med Istrail-påbygg tilhørende ABA Kjøl og Frys AS er den første som er utstyrt med Istrails hydraulisk betjente høytløftende sprelem, samt skjermer og kasser i rustfritt stål.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!