- Anleggssterkningen her er 14,5 kilometer totalt og vi har delt den opp i fem veientrepriser. I tillegg kommer to bruentrepriser. Prosjektet handler om opprusting av eksisterende vei, men den vil fortone seg som ny vei når den er ferdig, sier Hovdahl.

Det er bare i vestenden, gjennom Renndalen, at veien ikke ligger i dagens trasé over en 700 meter lang strekning.

- Vi har bygget nye bruer på to steder der de gamle sto. Strekningen har vært veldig smal og svingete, og vil nå få to felt hele veien. Vi har sprengt ut fjellskjæringer på tilsammen 700 000 kubikk med fjell. Den høyeste fjellskjæringen er vel rundt 30 meter høy, forklarer han.

Skrånende fjell med slippretning 45 grader ut mot veibanen har gitt mange utfordringer underveis og fjellskjæringene er tatt ned i mange etapper.

På senhøsten i fjor vurderte man å gjenåpne veien for allmenn ferdsel, men et veiparti begynte å sette seg og man fryktet at hele veien skulle gli ut igjen. Dermed måtte trafikkantene vente til nærmere jul før de igjen kunne kjøre E39 hele veien mellom Molde og Trondheim.

Grunnarbeid AS er blant entreprenørene som har forsynt seg godt av entreprisene på E39, med to veientrepriser og begge bruentreprisene. Dessuten finner vi både Reinertsen AS, BL Entreprenør og D Stormyr AS rundt på de forskjellige delentreprisene på anlegget.

Veien er planlagt åpnet i juli 2010, i så fall tre måneder før skjema. De 15 kilometerne har da kostet rundt 322 millioner kroner.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!