23948sdkhjf

Kampen mot havet

Endelig er den åpnet, rv. 64 Atlanterhavstunnelen ved Kristiansund. Over et år forsinket. Utfordringene har vært mange underveis, ikke minst har sjøvann som ville inn satt prosjektet på store prøver underveis. Vi har pratet med noen av dem som fikk det til.

Like før jul i fjor kunne befolkningen fra Kristiansund og Averøya på Nord-Møre møtes uten å stå i ferjekø. Rv. 64 går nå under Atlanterhavet i form av den 5779 meter lange tunnelen som dykker ned til 250 meter under havet på det meste.

Men tunnelproduksjon under havet er ikke problemfritt.

Mest dramatikk oppsto det 29. februar 2008 da raset gikk og man fryktet at havet skulle sette en effektiv stopper for videre fremdrift.

Prosjektleder, Halgeir Brudeseth, forteller om utfordringene de har hatt underveis.

- Raset var jo innledningen på den mest problematiske fasen. Vi fikk ikke fullt ut avdekket hvor problematisk fjellet egentlig var i forhold til vann under trykk, så vi fortsatte med sikring og videre driving. Tydeligvis bygget det seg opp vanntrykk på oversiden av raset, slik at fjellet løsnet opptil ti meter over tunneltaket, forteller han.

Tunnelen ble straks fylt igjen med masse for å sikre mot nye ras, og senere ble det besluttet å støpe igjen hele tunnelen i rasområdet for å være sikre på at det ble stabilt nok.

Betongfabrikken i Kristiansund fikk en bra omsetningsøkning som følge av raset og leverte 1100 m3 til pluggen.

Etter et par måneder ble det laget ny tunnel gjennom den støpte pluggen.

- Raset kom i starten på en 40 meter lang sone der vi ble plaget med vanninntrenging. Det var utfordrende å injisere området når det var så kort vei opp til vannet. Minste fjelloverdekning i tunnelen er 45 meter. Vannet kom tilbake hele tiden med 24 bars trykk, noe som tilsvarer trykket fra havet over oss, forteller Brudeseth. Over tunnelen er Atlanterhavet 160 meter dypt på det dypeste.

Mesta Entreprenør AS har hatt hovedentreprisen på dette anlegget og måtte prøve forskjellige midler for å stoppe havet som ville inn. Kombinasjonen av dårlig fjell og høyt vanntrykk var ikke særlig enkel å håndtere. Det gikk med hele 1500 tonn injeksjonsmasse på de 40 meterne med dårlig fjell og lekkasje.

- Vi er ikke ferdig med sluttoppgjøret enda, men budsjettet for tunnelen er nok sprengt på grunn av disse utfordringene, avslutter Brudeseth.

I AnleggsMagasinet tar vi i tillegg en prat med underentreprenør K A Aurstad AS som også hadde sine utfordringer under Atlanterhavet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063