Gjøvik-firmaet profiterer på den kalde vinteren som nå har lagt et iskaldt grep over hele Nord-Europa. Veier, jernbaner og flyplasser må ryddes for snø. Særlig viktig er snørydding for flytrafikken. Noen dager etter jul mellomlandet jeg selv på Malpensa utenfor Milano, der det var brukt store ressurser på å fjerne snø fra rullebanene. Svære snøhauger på flyplassen fortalte om det relativt sjeldent store snøfallet i Nord-Italia.

Tyskland har hatt en usedvanlig snørik vinter så langt og der har man virkelig fått bruk for snøryddingsutstyret.

Øveraasen AS, som fylte 100 år i 2008, har spesialisert seg på tungt snøryddingsutstyr for flyplasser og har greid å skaffe seg en verdensledende markedsandel i dette segmentet. Tidligere har Øveraasen levert snøryddingsutstyr blant annet til flyplassene rundt metropolen New York.

Da Øveraasen fylte 100 år i 2008 sto det følgende å lese om selskapet i AnleggsMagasinet: "Å rydde store internasjonale flyplasser raskt og effektivt krever en helt spesiell type utstyr. Her er tid det samme som penger. I tillegg kommer sikkerhet inn som et stadig viktigere punkt. Da godtar gjerne kundene å bla opp så mye som ti millioner kroner for en effektiv snøryddingsmaskin. Til gjengjeld får de en kjempe som blåser det meste av banen med et par tusen hestekrefter og vel og så det".

I oktober overleverte Øveraasen AS seks RSC 400 H snøryddingsenheter til Dresden Airport i det tidligere Øst-Tyskland.

Dette er en kjempe som foruten høyere arbeidshastighet og forbedret blåsefunksjon, kan rydde 5,5 meter i slengen takket være den brede børsten. Dredsens nyinnkjøp gjør det mulig å rydde den 60 meter brede rullebanen, på bare to passeringer. De gamle sope- og blåsemaskinene måtte gjøre hele fire passeringer for å rydde rullebanen. Dermed er det mulig å oppnå en tidsbesparelse på minst 30 minutter.

Snøryddings-teamet på flyplassen består av 140 personer. I løpet av hvert snøfall, rydder de et område som tilsvarer 76 fotballbaner!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!