Toyota LandCruiser bygges i tre forskjellige serier. 70-serien kalles heavy duty og er beregnet for de tøffeste oppdragene der normale kjøretøy ikke kommer fram, så har vi 120-serien som er en mer forfinet offroader, og til slutt toppserien 200 som er en ren luksus-SUV fra den japanske produsenten. Nå har 120-serien, som vel er den som det selges mest av her i landet, blitt erstattet av den nye 150-serien. Med denne håper Toyota å øke salget av slike biler her i landet. For det er ingen tvil om at LandCruiser har solgt bedre for noen år siden enn den har gjort den siste tiden. Toppåret var 2005 da det ble solgt nesten 1900 LandCruisere (vare- og personbil). I fjor var det heller ikke så dårlige tall med en total på nesten 1200 biler, mens inneværende år ikke har vært like suksessfylt med 384 biler totalt.

Hvem er så LandCruiser-kundene? Det er i stor grad snakk om nyttekjøretøykunder som håndverkere, entreprenører, de som trenger å trekke tunge lass, samt landbruket og jegere. I tillegg mistenker vi at en og annen som overhodet ikke har bruk for denne bilen, allikevel kjøper den. Det er en stor, flott firehjulstrekker som uten tvil gjør seg i oppkjørselen. Hovedkonkurrentene har Toyota definert som Land Rover Discovery 4, Mitsubishi Pajero og Nissan Pathfinder.

Det som først og fremst skiller LandCruiser 150 fra sin forgjenger er utseendet. Endringer i fronten, på sidene, bak og innvending gjør at du føler dette som en helt ny bil, men når man begynner å kjøre den har den fortsatt heldigvis mye av den gamle i seg. For den gamle var absolutt ingen dårlig bil å kjøre.

På motorsiden er det ingen store endringer, slagvolum og effekter er som tidligere. Det betyr en D4D-motor på nesten 3 liter som yter 173 hk ved 3400 o/min og har et dreiemoment på 410 Nm fra 1600 til 2800 o/min. Motoren har nå partikkelfilter som standard. Den gamle 120-serein hadde en akselerasjon fra 0 - 100 km/t på 11,2 sekunder med automatkasse, mens 150-serien nå bruker 4,1 sekunder lengre tid. Hvorfor? Jo, Toyota-ingeniørene har endret litt på det hele for å få ned forbruk og utslipp. Det går på bekostning av aksen.

Ellers har man hatt fokus på forbedrede kjøreegenskaper, både off- og on road. Blant annet er bilen utstyrt med automatisk justering av stabilisatorstagene foran og bak. Ved hjelp av hydraulikk sørger systemet for større fjæringsvandring når man kjører i terrenget, og mindre fjæringsvandring når man er på landeveien. Legg til ESP og man har e moderne landeveisbil.

Ellers har man forbedret sikkerheten på LandCruiser 150. Blant annet kan den leveres med et avansert system for overvåking av blindsoner foran og på siden av bilen, den kan også leveres med et system som varsler om kollisjonsfare ved lyd og lyssignal. Hvis ikke sjåføren reagerer aktiveres bremseassistentsystemet, samtidig som beltene strammes for å minimere personskade.

Firehjulsdriftsystemet er av den konstante typen der det til enhver tid er drift foran og bak. Under normale forhold trekker bilen 41% på forakselen og 59% på bakakselen. Sysyemet kalles asymmetrisk momentfordeling og systemet sørger for automatisk fordeling av momentet i samsvar med for- og bakhjulenes veigrep.

Skal man ut å krype i terrenget kan man koble inn reduksjonskassa og få lavserie. Dette gjøres enkelt ved hjelp av en vribryter på dashbordet, mens man tidligere måtte benytte en egen gearspak til dette. I tillegg kan man låse senterdifferensialen for enda bedre framkommelighet. Det som undrer oss er at Toyota ikke kan levere en mekanisk differensialsperre på bakakselen, bare et antispinnsystem. Vi vet at LandCruiser kan leveres med diffsperre, men ikke på det nordiske markedet. Underlig!

Vi fikk prøve oss på noen relativt heftige løyper i et grustak på Helgelandsmoen og lot oss imponere. Opp bratte snødekte anleggsveier, fulle av dype groper og søkk, tok bilen seg overraskende godt fram. Og ute på veien oppførte LandCruiser 150 seg som et lokomotiv. En meget positiv opplevelse. Det skulle ikke forundre oss mye om Toyota LandCruiser 150 blir en ny Toyota-suksess, ikke minst i anleggsgropa der terrengeegenskapene kommer til sin rett. Men noen billig fornøyelse er det ikke. Prisen som varebil starter på 461.000 kroner, da snakker vi stoffseter og manuell kasse. Toyota-importøren tror at LandCruiser D4D VX blir volummodellen. Den koster fra 508.000 kroner. Ønsker man litt ekstra som skinn, navigasjon om automatkasse havner prisen på 576.500 kroner. Men da er man klar for jobben som anleggsbas også. Importøren har et salgsmål i 2010 på 500 biler, hvorav 90% trolig registreres på grønne skilt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!