Det tok litt tid å få riktig utstyr på plass. For å få jobben gjort raskt og trygt, ble en 107 tonn tung fjernstyrt krandrill skaffet til veie. Tungt.no slo av en liten prat med Tore Sirén som styrer spakene. Han forteller at utstyret er utviklet av Mesta i samarbeid med AMV i Flekkefjord.

- Boreriggen er montert på en 100 tonns beltekran og er den eneste som er sertifisert og godkjent for bruk på mobilkran. Denne er plassert oppe på tunnelportalen, mens jeg fjernstyrer den ved hjelp av kamera fra bakken eller fra korgen som henger i mobilkranen ved tunnelen, forklarer han.

Mesta innhentet på forhånd skriftlig garanti fra Statens vegvesen om at tunnelportalen vil tåle påkjenningene på et par hundre tonn som beltekranen og pukklaget den står på, påfører den. Boreutstyret kan strekke seg 38 meter på det lengste. I Austmannalia har den boltet 26 meter opp over tunnelen.

Ifølge Sirén er boltingen ferdig 15. desember og oppryddingen i selve tunnelen påbegynnes deretter. Så kanskje ser vi lys i tunnelen igjen før juletrafikken starter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!