Tundra er som "full-size" pickupene fra de amerikanske produsentene Chevrolet, Dodge og Ford - stor og konstruert for å frakte tung last på både bil og henger. Pickup-modellen ble introdusert på det amerikanske markedet i 2000 og ble ansett for å være den første "full-size" pickupen fra et ikke amerikansk merke med amerikansk utseende, følelse og V8-motor.

Tundra er et helamerikansk produkt. Pickupen blir produsert ved Toyotas fabrikk i San Antonio, Texas, og både motor og gearkasse blir produsert i USA.

På hjemmemarkedet leveres Tundra med tre forskjellige motoralternativer. Minste motor som kundene kan velge, er en 4-liters V6-motor på 236 hk og 266 Nm i dreiemoment. Mellomste motoralternativ er en V8-motor på 4,7 liter med 276 hk og 313 Nm (Blir erstattet av en 4,6-liters V8 på 310 hk og 327 Nm fra 2010). Største motor er en 5,7-liter V8 på 381 hk og 401 Nm. Sistnevnte motor kan kjøres på E85 (Blanding av opptil 85 % etanol og blyfri bensin), gjelder 2010-modeller.

Modeller

Dagens Tundra-modeller ble introdusert i 2007 og er 2. generasjon. I forhold til første generasjon ble modellen lengre, bredere og høyere, fikk høyere nyttelast og større motorer.

Etter generasjonsskiftet i 2007 kunne Tundra leveres i til sammen 31 forskjellige varianter. Kundene kunne blant annet velge mellom tre forskjellige lengder på planet, tre førerkabiner (Regular cab, Double cab og Crewmax), tre akselavstander (322 cm, 418 cm og 370 cm), tre motoralternativer, to automatgearkasser (5- og 6-trinns) og som 2wd eller 4wd.

Fra 2008 kom det til flere valgmuligheter og antall varianter steg til 44. I tilegg kan kundene velge ekstrautstyr fra en lang og innholdsrik liste.

Det som er felles for alle er at de er utstyrt med ABS-bremser, stabilitetskontroll (VSC), antispinn, bremseassistanse og auto LSD (limited slip differensial), og en rekke airbager.

Modellene med den største V8-motoren leveres blant annet med oljekjøler på både motor og gearkasse og kraftigere bremser. Disse pickupene blir nemlig brukt til å dra hengere med vekt opp til 5-6 tonn i Amerika og da er det greit med ekstra oljekjøling og kraftige nok bremser til å stoppe det rundt åtte tonn tunge vogntoget. Ikke nok med at 5,7-liters motoren drar tunge lass, men den flytter også Tundraen fra 0 til 60 mph (97 km/t) på 6,3 sekunder.

Gassdrift

Tundra blir som nevnt produsert i USA og beregnet for bruk i Nord-Amerika. På grunn av eksportrestreksjoner av nye biler, er bilene som tas hjem til Norge av Autonova, nyere bruktbiler. Firmaet som holder til på Lørenskog, har konsentrert importen av Tundra til to modellversjoner - SR5 og Limited, begge som Double cab og med motoralternativene 4,7 l og 5,7 l.

Toppmodellen Limited leveres som to-seter, mens SR5 er en tre-seter med trepunkts sikkerhetsbelter på alle tre setene.

For å få godkjent pickupene som varebiler tas baksetene ut, det monteres gitter på bakruten og ekstra surrekroker på lasteplanet. I tillegg legges det inn ekstra støyisolasjon mot bakveggen, som erstatning for lydisolasjonen baksetene sørger for. Frem til nå er de fleste Tundraene som er registrert her i Norge bygget om til gassdrift, men nytt regelverk har satt en midlertidig stopp for ombyggingen.

Gassombyggingen består blant annet av en 200-liters gasstank som monteres i forkant av lasteplanet. Kundene har kunnet velge om de vil ha med en ekstra 90-liters tank. Denne er da blitt montert under planet, hvor reservehjulet vanligvis sitter festet. Med 290 liter gass om bord er rekkevidden ca 200 mil. Med en literpris på gass i Oslo-området helt ned rett under fire kroner, sier det seg selv at her snakker vi om drivstoffkostnader som er vanlig på langt mindre og lettere kjøretøy.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!