Daglig leder i Norsk Vegverk AS på Notodden, Tor Ragnar Tjønnheim, fikk seg en gledelig overraskelse da han begynte å undersøke mulighetene for å kjøpe et nytt valsetog til bedriften, i forbindelse med massefylling og planering av en større industritomt på Tuven ved Notodden. Fire maskinleverandører lot 43-åringen få prøve og teste aktuelle valsetog. Dermed fikk Tjønnheim en unik mulighet til å teste maskinene og gjøre sitt endelige valg.

Valsetogene det sto om var en Volvo SD 122 DX (12.100 kg.), en Bomag BW 213D (12.523 kg.), en Amman ASC 130 (12.630 kg.) og en Dynapac CA 402 (13.850 kg.) Alle rundt 13 tonn, som var den mest aktuelle størrelsen for Tjønnheim.

- At det ble fire på én gang var litt tilfeldig. Vi sa fra til Volvo at vi ønsket å prøve flere. Det var greit for dem. Også de andre ville stille opp, selv om de risikerte å tape "konkurransen". For oss er det veldig OK å få prøve valsene på denne måten, forteller Tor Ragnar Tjønnheim.

Situasjonen har endret seg mye på få måneder, i forhold til maskinimportørene. Det er ikke mange måneder siden det var lang ventetid på nye maskiner og prøvekjøring var det nesten bare å glemme.

Store lokalt

Norsk Vegverk AS er et entreprenørfirma som startet opp for 21 år siden, av Tor Ragnar og faren Lars. Den første jobben var å sette opp autovern for Statens vegvesen, derav navnet. Etter hvert gikk man over på maskindrift, de ti første årene hovedsakelig i Oslo. I dag er Norsk Vegverk AS en stor lokal aktør på Notodden med mange jern i ilden. Det må også til, for å kunne sysselsette 20 mann. I maskinparken er det hele 13 gravere, fire lastebiler og to hjullastere, traktor og dumper.

Et valsetog regnes normalt som en ikke alt for avansert maskin, men også her har det skjedd forandringer de siste årene. I dag stiller oppdragsiver store krav til dokumentasjon og et valsetog kan også bli utsatt for uhell og skader. - For meg er det et krav at et valsetog har stor slagkraft, men samtidig er smidig. Up to date førermiljø er viktig - og selvsagt pris. Det kommer man ikke utenom, forklarer Tor Ragnar Tjønnheim. - På denne jobben kunne vi lett ha brukt en 20-tonns maskin, men det er ikke slike jobber som er det normale for oss.

Priskrig

Tjønnheim legger ikke skjul på at maskinleverandørene slåss på pris. Han har brukt lenger tid enn han hadde planlagt på å plukke ut vinneren, mye av den grunn. Litt forskjeller har han også funnet på de forskjellige valsetogene. - I utgangspunktet er det jo også litt forskjeller på størrelse. Volvos modell er den letteste og den har også en litt tynnere mantel på valsen. Dynapacs er størst og kraftigst. Hyttedesignen er det også litt forskjeller på, noen gir veldig god oversikt, andre er mer gammeldags i stilen.- Et viktig moment er selvsagt service., sier Tjønnheim.

Les mer om denne saken i neste nummer av AnleggsMagasinet (nummer 10-2009)

Bildet: Valgets kvaler for Tor Ragnar Tjønnheim og Norsk Vegdrift AS; Volvo, Bomag, Amman eller Dynapac?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!