En helt spesiell engelskmann har jubileum for tiden. Ikke mange biler kan påberope seg tittelen arbeidshest, slepebil, politibil, statussymbol, buss og gjørmeplugger, men Land Rover Discovery har siden 16. november 1989 oppfylt alle disse rollene.

Bilen var tidlig ute med effektiv dieselteknologi med direkteinnsprøytning på 4x4 markedet i 1989, og i 1998 var den første 4x4 som kom med to kollisjonsputer. Discovery selges nå i 91 land og hittil er det solgt 900 000 enheter. Etter lanseringen skulle firehjulstrekkeren utvikle seg til å gjenspeile behovene og smaken til mer urbaniserte og kresne kunder. Innen 1994 kunne de leveres med skinn og ekte trepaneler. Bilen har gjennom alle sine generasjoner vært elsket av ryttere, campingvognbrukere, båteiere og motorsportsentusiaster for sine gode egenskaper når det kommer til å trekke tilhenger. Land Rovers eventyrlyst er ofte knyttet til de berømte Camel Trophy-konkurransene på 1990-tallet, der Discovery deltok i de såkalte "OL i 4x4".

Discoverys arv

Basert på datidens Range Rover så Discovery dagens lys i 1989. Første generasjon kom opprinnelig som en 3-dørs modell, men en familieorientert 5-dørs utgave kom året etter med samme akselavstand. Land Rover produserte 100 000 kjøretøy i året i 1995 og bestselgeren var Discovery som tydeligvis hadde funnet sitt marked. Da BMW kjøpte Rover i 1994 følte de at de 4- og 6-sylindrede utgavene liknet for mye på BMW sine egne motorer, og kuttet de ut. De oppmuntret derimot utviklingen av den 5-sylindrede under kodenavnet Storm. En 3-dørs Discovery Series II ble bygget som prototype, men kundekravene dikterte at 5 dører var veien videre, slik at ingen 3-dørs Series II ble satt i produksjon.

Series II kom i 1998 med ganske likt utseende som første generasjon, men bilen var fullstendig redesignet. Den fikk femsylindret turbodiesel, også denne på 2,5 l, kalt Td5 og et system kalt «Active Cornering Enhancement» (ACE) som stabiliserte bilen ved sideveis krefter i svinger.

Discovery 3, eller LR3 kom i 2004 med det utseendet vi kjenner igjen på dagens modell. Med nye avanserte produksjonsmetoder som hydroforming og selvbærende karosseri. Den hadde også uavhengig luftfjæring og kom med den nye 2,7 liters V6 motoren som de hadde utviklet i samarbeid med Peugeot. Under utviklingen av Discovery 3 ble i alt 75 prototyper tatt med til alle fire verdenshjørner for testing av kapasitetene til kjøretøyet, fra ekstreme 50 varmegrader til minus 30 grader.

Discovery 4 / LR4 kom i 2009 som en fleksibel 7-seter og med den nye LR-TDV6 torbodieselmotoren med dobbel turbo byr den på 600 Nm i dreiemoment! Discovery 4 har fått en mer avrundet front som gjør at den ser mer sofistikert ut men fortsatt kan man snakke om en svært tydelig designarv. Særlig detaljer som et trinndelt tak og asymmetrisk bakrute gjør den lett å kjenne igjen. Dype vinduer og Alpine-lys i taket har vært der fra begynnelsen av, supplert av soltak i glass - ekstrautstyr på de første modellene, men standard på nyeste Discovery 4.

Discovery sine konkurrenter er hovedsakelig Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser og Mitsubishi Pajero. Bedre utstyrte varianter av Discovery konkurrerer også til en viss grad med enklere utstyrte varianter av stallkamerat Range Rover og Mercedes-Benz Geländewagen.

Historien kort fortalt:

¿ 1989 Discovery lansert (kun 3-dørs)

¿ 1990 Discovery 5-dørs i salg

¿ 1994 Discovery facelift

¿ 1994 Discovery lansert i USA

¿ 1998 Discovery II lansert

¿ 2004 Discovery 3/LR3 vises frem og vinner What Car? Car of the Year

¿ 2009 Discovery 4/LR4 lansert

Antall enheter solgt (til slutten av oktober 2009): 903.098

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!