Med bare fem prosent nedgang i antall besøkende i forhold til i fjor og 1530 utstillere på plass, hvorav 320 ikke-italienske, ble årets SAIE i Bologna et lite lyspunkt. Tungt.no var på plass i Bologna torsdag 28. og fredag 29. oktober. Både norske og italienske deltagere vi snakket med underveis mente at utstilingen var mye mindre enn den har brukt å være de siste årene. Likevel var det over 166.000 besøkende fordelt på fire dager.

Også den italienske bygg- og anleggssektoren sliter med svake markeder og dårligere salg, men noen satser selv i dårlige tider. Italias eldste kranprodusent, PM Group - verdens fjerde største produsent av kraner blant annet til lastebiler - har bestemt seg for å investere 11 millioner euro eller 95 millioner kroner de neste fem årene. Fire millioner euro skal alene gå til forskning, testing og utvikling.

PM, med hovedkvarter i Modena, kjent for både Balsamico-eddik og bilmerker som Ferrari, Bugatti, Pagani og Maserati, har en sterk stilling i Italia og er også velkjent i Norge - takket være blant annet de tidligere flyteknikerne Tommy Bergsjøbrenden og Robin Jensens iherdige innsats de siste årene. Fra etableringen av PM Norway i 2003 og frem til i dag er det solgt 350 PM-kraner i Norge fra 2,5 og opp til 85 tonn. I 2007 ble PM Truckcranes kåret til den beste PM-forhandleren i verden.

- Norge er et svært viktig land for oss. Både fordi det ikke virker å være så hardt rammet av finanskrisen som andre land i Europa - og fordi Norge klimatisk sett er ett av de mest utfordrende land å drifte og vedlikeholde kraner i. Det krever enda større fokus på kvalitet fra vår side. De norske kundene vil også ha de beste teknologiske løsningene, sier salgsdirektør i PM Cranes, Giovanni Tacconi.

PM var familieeid fra 1959 til årtusenskiftet. I mai 2002 ble selskapet kjøpt opp av det italienske equity-fondet B&S. I 2003 kjøpte PM selskapet Oil & Steel, som lager personløft og i 2005 Pelosio som produserer blant annet forskalninger og andre løsninger rettet primært mot byggebransjen.

- Verdensmarkedet for kraner, og da snakker jeg primært om kraner til lastebiler, er på rundt 1,5 milliarder euro. 60-65 prosent av markedet er dominert av de italienske merkene. Bare i Italia har vi 17 merker. Finanskrisen har slått hardt inn på lastebilsalget verden over. Det har gått ned med 70 prosent og kranmarkedet med 75 prosent. I 2007 solgte vi 4000 enheter, i 2008 laget vi 3300 og i år skal vi produsere et sted mellom 2300 og 2500 enheter. Neste år venter vi en liten oppgang, til et sted mellom 2500 og 2800 enheter, forteller Giovanni Tacconi til tungt.no.

Les mer om våre inntrykk fra messen i Bologna i neste utgave av TransportMagasinet og i neste utgave av AnleggsMagasinet (nummer 9 - 2009), som kommer ut 20. november.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!