Muskeg er et kjent navn i Norge på når det gjelder terrengående kjørtøy. På 60 og 70 tallet ble det solgt mange slike maskiner, som i hovedsak ble brukt av entreprenører til utbygging av linjenettet. Med gode terrengegenskaper og robust konstruksjon ble dette en populær maskin, som fortsatt er i drift mange steder i dag.

De nyeste modellene GO-TRACT 1200, 1600, 2000, 3000 og 4500 har en kraftig ramme og et boggie system som sikrer meget god kontakt med underlaget og med en lasteevne fra 5.400 - 21.000 kg.

Disse modellene egner seg meget godt for påbygg av forskjellige kraner og personell-løftere.

Den største modellen GT-4500 blir brukt som understell til store 40 tonns teleskopkraner med en høyde på opptil 50 meter. Kranene kan også leveres isolert og med mannskapskurv for å jobbe på høyspentlinjer med spenningen på. Spenningsnivået de er godkjent for er 765 KVAC.

De mindre modellene egner seg svært godt til linjebyggere med sin store lastekapasitet og unike kjøreegenskaper.

Trooper er en lettere maskin med firemanns cabin for lettere transportoppdrag og for inspeksjon. Denne har en topphastighet på 30 km/t.

SW 4S - en universal redskapsbærer til helårsbruk med hjul eller belter.

Felles for alle maskinene er at de har meget lavt marktrykk og hydrostatisk transmisjon med rattstyring, noe som gjør dem enkle å kjøre og skånsomme mot terrenget.

Trygve Owren AS er salgs- og serviceorganisasjon for Prinoth i Norge og Sverige. Med eget mekanisk verksted utfører Owren en del spesialpåbygginger. Selskapet bygger blant annet kraner for vinsjing av tømmer i bratt terreng. I tillegg har de levert flere Prinoth-maskiner med spesialutstyr for bruk i Antarktis.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!