Produktvisninger, fabrikkbesøk og festivitas satte sitt preg på småbyen Mülheim ved bredden av elven Mosel i delstaten Rheinland-Pfalz i midten av september. Fem tusen gjester, de aller fleste kunder og potensielle kunder fra hele verden, besøkte Benninghovens "husmesse", som ble arrangert i anledning konsernets 100-årsjubileum.

Finanskrise til tross, det er fortsatt stor etterspørsel etter asfalt på verdensmarkedet, og husmessen var en fin anledning til å planlegge investeringer for neste år. Mange regjeringer verden over har forsert investeringer i infrastruktur som følge av finanskrisen, og noe av det raskeste man kan gjøre for å holde anleggsbransjen i aktivitet er å bevilge penger til nye asfaltdekker.

I Tyskland har myndighetene prøvd å bøte på finanskrisen nettopp med asfaltarbeider. Det fikk AnleggsMagasinet ved selvsyn se på veien fra flyplassen i Frankfurt til Mülheim.

- Her har det vært "business as usual" og tidspunktet for denne husmessen var svært viktig for oss. Det er nå kundene avgjør om de skal investere i nye fabrikker eller ikke for neste år, forklarer salgssjef Rolf-Bernd Leimbroch til AnleggsMagasinet i en pause i det hektiske programmet, som også omfattet mange sosiale aktiviteter i og rundt Mülheim og Willich, en halvtimes kjøretøy unna - der Benninghovens nye fabrikk ligger.

EVO Jet

Av nyhetene som ble vist på husmessen i Mülheim var en helt ny type brenner - EVO Jet - uten mekaniske deler og med det nyeste av teknologi for regulering av luftinntak/drivstoffinntak. Den kan gå med alle typer drivstoff, inkludert kull og naturgass. Demonstrasjonene av denne brenneren var en av de mest populære seansene de dagene husmessen varte.

Bildet: Den norske importøren Ingvald Askeland i ABAS sammen med dagens toppsjef i Benninghoven, Bernd Benninghoven.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!