En skikkelig stormfull dag tok Tungt.no turen ut i marka med en Iveco 4x4 55S18W. Denne bilen trives best på dårlige veier eller der det ikke er veier i det hele tatt. Vi er nå i en kategori der det ikke er så mange om benet. Nemlig lette nyttekjøretøyer som kombinerer nyttelast og terrengegenskaper. Den korte versjonen vi kjørte denne gang har en egenvekt på 2515 kg og en nyttelast på 2985, men dette vil selvsagt avhenge av påbygget. Med lasteplanet fra Westrum er nyttelasten 2,4 tonn. Samlet vogntogvekt kan være opptil 9 tonn.

Høy

Førerhuset er halvt frembygget med plass for 3 personer, mens utgaven med dobbeltkabin har plass til 2 foran og fire personer bak. Du sitter høyt i en Daily 4x4 og man er avhengig av ekstra stigtrinn for å klatre opp i hytta. Med 2,6 meters høyde ruver den godt i terrenget og man har god oversikt. Bilen kan vade i opptil 66 cm dypt vann og har en klatrevinkel på 45 grader. Oppsettet har dessverre en klar begrensning. Uten last føler man alle små og store ujevnheter i veien rett opp i hytta, så veldig komfortabelt er det ikke. Kjører du derimot over et stort hull i veien, eller andre hinder som har potensial til å ødelegge en personbil, legger man bare så vidt merke til det. Dette røper bare at det er snakk om et ekstremt oppsett, for terreng, skog og mark.

24 gir

Inn og utkobling av de tre differensialsperrene styres av en elektronisk styreenhet og kan aktiveres under kjøring. Reduksjonsgearkassen fordeler trekkraften med 32% til forakselen og 68% til bakakselen. Styring av denne gjøres med to spaker plassert på gulvet. Sammen med den lettsjaltende 6-trinns gearkassen gir den 24 gear fremover og 4 bakover. Det burde gjøre det mulig å ta seg frem nesten overalt.

Motoren er en 3 liters Common Rail turbodiesel med 170 hestekrefter. Maks dreimoment er 400 Nm og det passer denne bilen godt. Den er både kvikk og rask på landeveien og sterk og seig i terrenget.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!