Entreprenørfirmaet har arbeidet med veien siden våren 2008. Det kunne 13. oktober levere fra seg halvannen mil skogsbilvei klasse 2, beregnet for å tåle trafikk av Forsvarets tyngste stridsvogner. Med fullføringen av dette prosjektet er om lag halvparten av sammenbindingen mellom Mauken og Blåtind fullført.

På god vei

- Denne veien er av god standard med møteplasser, avkjøringer til terreng og god slitestyrke. Jeg vil takke Målselv Maskin AS for vel utført oppdrag. Vi ser fram til fortsettelsen, sa nestleder i Forsvarsbygg Utvikling nord, Erik Anders Helin under overleveringen.

Entreprenøren var på sin side raus med rosen til Forsvarsbygg.

- Det er en fornøyelse å jobbe for en så profesjonell byggherre som Forsvarsbygg. Det er krevende, men det er ryddig og ordentlig. Oppdraget har gitt oss noen utfordringer, men vi har funnet gode løsninger underveis, sa daglig leder Svein Erik Løvli i Målselv Maskin AS.

Øving

Hæren har gledet seg til denne dagen lenge:

- Dette blir en veldig god ressurs for oss som gir oss helt nye muligheter når vi skal øve våre soldater. Måten Hæren har vært tatt med i arbeidet hele veien er et eksempel til etterfølgelse. Vi gleder oss til å ta veien i bruk, og ikke minst til hele sammenbindingen fra Mauken til Blåtind er ferdig, sa oberstløytnant Terje Djupvik.

Tunnel

Målselv Maskin AS vant for kort tid siden konkurransen om å bygge også den andre delen av sammenbindingsveien - fra E6 østover til Mauken. På denne strekningen blir det også drevet en kilometerlang tunnel. Neste år lyses konkurransen om bygging av bru over E6 ut. Det er siste ledd i sammenbindingen som er planlagt helt ferdig i 2011.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!