Da Mitsubishi lanserte 4. generasjon Pajero i 2006 ble den levert med to forskjellige motoreffekter, avhengig av om man valgte automatgear eller manuell gearkasse. I kombinasjon med manuell gearkasse leverte motoren 160 hk og 381 Nm, mens om man valgte automatgear var effekten 170 hk og dreiemomentet 373 Nm.

Nå er effekten økt og man får samme antall hestekrefter og dreiemoment uansett om man velger å geare selv eller lar elektronikken gjøre det.

De økte ytelsene kommer av endringer på blant annet sylinderhode, stempler, veivaksel, turbolader og innsprøytingssystem, samt endringer i ECU (Engine Control Unit). Den 4-sylindrede turbodieselmotoren på 3,2 liter leverer nå 200 hk ved 3800 o/min. Dette er en økning på 25 % i forholdt til den manuelle versjonen og 18 % for automatversjonen. Dreiemomentet er økt til 441 Nm ved 2000 o/min, noe som er opp 16 % for den manuelle versjonen og opp 18 % for automatversjonen.

Samtidig med motorendringene har modellen fått en ny 5-trinns automatgearkasse. Sammen med bilens elektronikk "l ærer" den seg sjåførens kjørestil og tilpasser gearingen deretter.

Lavere nivå av støy og vibrasjon står også på listen over forbedringer inkludert tykkere vinduer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!