Den 5727 meter lange tunnelen vil knytte Kristiansund og Averøya sammen og erstatte fergestrekningen mellom Kristiansund og Bremsnes.

Så med følgebil foran og semitralle bak, satte vi utfor bakkene ned mot havbunnen.

Bak rattet satt for anledningen vår engelske kollega Steev Hayes, fra bladet Trucking. Han hadde litt av hvert å skrive hjem om etter et par innholdsrike dager på Nord-Vestlandet.

Tunnelen begynner å bli ferdig i den enden som ligger i Kristiansund, mens en del jobb gjenstår i motsatt ende. Vi passerte en del lifter, der folk jobbet med lys og isolering.

"De tenker nok at pokker, nå har de satt trafikk på uten å gi oss beskjed", mente vår engelske kollega, der han finsiktet mellom kabler, presenninger og anleggsutstyr.

Vel ute i dagen på Averøya, fortsatte vi turen til Atlanterhavsveien for litt film og foto også der.

Vi tok fergen tilbake, men hadde ikke så fryktelig dårlig samvittighet for at vi snøt dem for noe kroner da vi kjørte tunnelen ut til Averøya.

Første sivile bil i tunnel under Atlanterhavet, verdens sterkeste serieproduserte lastebil og tungt.no.

Det hører liksom sammen, spør du oss. Det føles helt naturlig.

Hvis teknikken står oss bi, legger vi også ut en liten film om begivenheten.

Og som vanlig kommer vi sterkt tilbake med mer tekst og bilder i TM og AM fra undersiden av Atlanterhavet fremover.

I mellomtiden kan du klikke deg inn på videoen vi har laget.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!