Denne løsningen gjør at togene kan passere i 250 kilometers fart. Det blir plass til flere tog på strekningen og forhåpentlig større punktlighet.

- Planleggingen i Jernbaneverket tilsier at dette kan gjøres som ett stort prosjekt, og oppstarten vil skje sommeren 2010. Det å se lengre strekk i sammenheng er helt i tråd med regjeringens tenkning om vei og bane. Det gir rasjonell framdrift og fordyrer praktisk talt ikke, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) til NTB.

Hele prosjektet er kostnadsberegnet til fem milliarder kroner og inngår i Nasjonal transportplan som ble vedtatt i Stortinget før sommeren. Ekstrakostnadene ligger på rundt 100 millioner kroner.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!