Skjønt åpen og åpen, trafikken slapp ikke til på ny-veien i timene etter den offisielle åpningen. De nye tunnelene på strekningen, syv i tallet, ble ikke sikkerhetsmessig godkjent i tide til snorklippingen. Dermed måtte trafikantene nøye seg med å benytte omkjøringsveien også utover ettermiddagen onsdag. Ennå er det uklart når OPS-veien er klar for ordinær trafikk, men trolig vil det ikke gå mer enn et par dager før alt er klart.

Flausen kunne likevel ikke overskygge åpningen av ny-veien som markerer en helt ny æra for biltrafikken på Sørlandet. Med den nye motorveien bindes Agder-byen tettere sammen, fra Kristiansand i sør til Grimstad i nord.

OPS betyr offentlig privat samarbeid og ny-veien er bygget av et arbeidsfellesskap, CJV E18, ledet av danske Pihl og tyske Bilfinger-Berger. En rekke underentreprenører har deltatt i arbeidet med veien, både norske og utenlandske. På det meste arbeidet 1500 arbeidere fra 25 ulike nasjoner på veien. Totalkostnadene på 3,3 milliarder kroner skal betales ned over 25 år - fram til 2034.

Folk var møtt opp i hundretall for å overvære åpningen, der foruten Kongen også samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp), vegdirektør Terje Moe Gustavsen, to fylkesordførere og tre kommuneordførere var tilstede.

Men ikke alle var like glade for vei-åpningen. For yrkessjåfør Asgeir Lindstrøm var det ingen gledens dag. - Veiåpningen betyr farvel til gode kolleger fra mange land. Jeg har jobbet på dette anlegget i to år. Nå er det slutt og det er ganske vemodig, sa Lindstrøm til tungt.no.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!