Fredag 14.august starter altså arbeidet med oppgraderingen som er planlagt ferdig innen 1. april neste år. - Vi skal bl.a. sikre tunnelen med PE-skum, forteller byggeleder Kolbjørn Nord i Statens vegvesen.

Tidligere har vi i TransportMagasinet satt søkelys på brannfaren med nettopp PE-skum. For å gjøre skummet brannsikkert, skal det dekkes med sprutbetong, forteller byggelederen.

Det blir bygget 13 havarinisjer i tunnelen slik at det skal være mulig å kjøre ut av veibanen om uventede situasjoner oppstår.

Det er naturlig nok minst trafikk om natten, og det meste av jobben blir derfor gjennomført kvelds- og natterstid. Så lenge arbeidet pågår, vil det bli periodevis kolonnekjøring og periodevis helt stengt i tunnelen. Lystavler om tider for kolonnekjøring og stengning blir satt opp på Hønefoss og Trengereid.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!