Programmet dekker dumperbiler, Istrails dumperkjerrer, krokløfthengere og også dumper-semitrailer. De tre første kategoriene dekkes av asfaltbaljer i lengder på 4,5 og 5,0 meter (tilpasses etter marked). For tre-akslede dumperbiler og dumperkjerrer er baljene tilpasset samme innfesting og tippsylinder som dumperproduktene. Baljene har også fast monterte løftepunkter, som gjør at de enkelt kan på- og avmonteres standard dumperbiler og dumperkjerrer. Asfaltsesongen er jo som regel av begrenset varighet, og bileieren vil som oftest ha behov for å benytte kjøretøyene til annen bygg- og anleggsvirksomhet andre deler av året.

Asfaltbaljene for krokløfthengere er bygd på standard krokløftramme og er beregnet for standard krokløfthengere med tipp.

Istrail kan også levere semitrailere med asfaltbalje. Man benytter da samme chassis som på fabrikkens dumpersemitrailere.

Alle typene er i halfpipe-konstruksjon. Asfaltbaljene for dumperbil, dumperkjerre og krokløft har hovedbalje i 3 mm Domex, mens hovedbaljen på asfaltsemitrailerne har bunn i 7 mm Hardox 450 og sider i 5 mm Hardox 450. Alle typer baljer har 50 mm mellomrom mellom inner- og yttervegg rundt det hele. Her kan man velge mellom luftisolering eller isolering med mineralull. Asfaltkapell med dobbelt duk er standard, og man kan velge mellom manuell eller pneumatisk betjening av kapellet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!