Bak garasjen, hjemme på tomta til Ole Wold, anlegges det for tiden det som skal bli Rv. 22 ½ i Båstad, mellom Mysen og Lillestrøm. Til arbeidet blir det brukt en Liebherr 944, for anledningen utstyrt med en helt ny pusseskuffe, og en Volvo-graver. Til masseforflytning brukes en Scania R560, 6x6, og en Mercedes-Benz 1953 og så denne 6x6. Mercedesen har gjennomgått en omfattende ombygging og vil snart få ny modellbetegnelse. I grustaket sørger en Liebherr 574 hjullaster for opplasting av masse.

Hele veiprosjektet styres med stødige hender av Ole Wold og Børge Haug, der de står med hver sin radiokontroll og "kjører" maskiner og lastebiler.

Både Wold og Haug har rc-modeller som hobby. Begge to har flere lastebiler og anleggsmaskiner, som de enten har bygget selv eller i hvert fall modifisert i forhold til originalen.

Scaniaen til Haug var i utgangspunktet en to-akslet trekkvogn. Haug har blant annet forlenget ramma, montert på en aksling til, utrustet den med sekshjulsdrift med tverrgående sperrer og påmontert dumperkasse. Mye av det samme er også gjort med Mercedesen til Wold. Denne var nettopp bygget om da vi var på besøk og ikke helt ferdig, men allikevel fullt kjørbar. I tillegg til ombyggingen av Mercedesen, var Wold i full gang med modifisering av Volvo-graveren. For å få den til å bli så lik en normal Volvo som mulig, har han blant annet måtte bygge ny hytte. Det er også Wold som står for byggingen av gravemaskinskuffene og dumperkassene.

Til skuffene bruker han karosseristål som han lodder sammen, legger inn forsterkning i front og lakkerer.

Trenger lokale

Haug og Wold er begge en del av et miljø som stadig vokser seg større. Det finnes foreløpig ingen egen klubb for de som er interessert i lastebil og anleggsmaskin rc-modeller, men de har etablert et eget internettforum, www.rclastebil.no. Her kan interesserte utveksle erfaringer og ideer. Internettforumet ble startet ved årsskiftet og allerede etter kort tid var det over 200 medlemmer på landsbasis. Nå er de på jakt etter et egnet lokale, hvor de kan bygge opp et miljø for både lastebiler, anleggsmaskiner og mindre rc-modeller.

- Det vi prøver å få tak i er et tomt lagerlokale, låve eller lignende fra 200 kvadratmeter og oppover i områdene rundt Oslo. Det trenger ikke å ha oppvarming, men helst isolert, slik at vi kan bruke det på vinteren og det må være rimelig husleie, sier Haug.

Mer om utbyggingen av rv. 22 ½ kan du lese om i AnleggsMagasinet nummer 5.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!