Mellom Asker og Sandvika er det bygget, eller i gang med å bygges, dobbeltspor. Det samme gjøres på en kort strekning i Vestfold. Det er foreløpig det eneste konkrete som er kommet ut av jernbaneløftet i 1997.

Osmund Ueland, som måtte trekke seg som konsernsjef i NSB i 2000, skriver i innlegget at politikerne har liten troverdighet når det gjelder å løse samferdselsproblemer, spesielt i pressområder de folk flest bor. I valgår loves det. Av og til fattes det tomme vedtak. Gjennomføringen av dem lar vente på seg, skriver Ueland i innlegget som er trykket i både Dagbladet og Aftenposten.

Ueland mener at Stortingets beslutning fra 1997 om å bygge ut dobbeltspor på Intercity-strekningene var et godt og ansvarlig vedtak. Men arbeidet er ikke kommet skikkelig i gang, det er bare debatten som har økt - nå i det siste også med spørsmålet om hurtigtogforbindelser.

- Regjeringens meningsløse skryt om at den bruker mer penger enn den forrige regjeringen på jernbane, får neppe de reisende til å "ta bølgen", skriver Ueland og knaller til i neste setning:

- Hadde samferdsel vært viktig nok, og hadde vi hatt en statsminister og flere regjeringsmedlemmer som var reelle samfunnsbyggere - da ville de tre dobbeltsporene vært et faktum (om ti år). I stedet får fortvilte reisende nok en avsporing med nye utredninger om lyntog!

For å få anleggsmaskinene i arbeid langs sporene trengs det flere hundre millioner kroner i planleggingsmidler i budsjettet for 2010, mener Ueland.

- På denne måten kan alle parseller gjøres utbyggingsklare i løpet av to-tre år, for senere parallellbygging på kortest mulig tid. Da kommer flere i arbeid, utbyggingen blir billigst mulig og samfunnsnytten størst, skriver Ueland.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!