Lokale kritikere mener prosjektet er meningsløs bruk av offentlige penger, skriver Adresseavisen. De vil heller at E6 skal legges helt utenom sentrumsområdet, slik det ble gjort for mange år siden da E6 ble lagt utenom Levanger i Nord-Trøndelag.

Men oppdalingene er ikke som andre, som helst vil ha trafikken bort fra tettbygd strøk. Mye av trafikken på E6 stopper nemlig på Oppdal, som er siste ordentlige tettsted før Dovrefjell og det første du kommer til etter å ha passert fjellovergangen på vei nordover. Mange skal ha seg en matbit, fylle på tanken eller handle inn varer til hytteturen. Det betyr store penger for næringslivet i bygda.

For gjennomgangstrafikken på E6 betyr Oppdal mange kilometer med redusert fartsgrense, trafikklys og fotgjengerfelt. Og UP-kontroller¿

Å flytte veien ett kvartal gir like mange hindringer og ditto redusert framkommelighet.

Statens vegvesen går inn for flyttingen i forslaget til investeringsprogram som nylig ble sendt til fylkeskommunen. Den nye fire kilometer lange veien skal etter planen bygges i 2011, og skal fullfinansieres av staten.

Ett nytt eksempel på at lokaldemokratiet ikke alltid er i samsvar med overordnede interesser?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!