- Man kan ikke lage vei uten vals og vi skal være totalleverandør av maskiner til veibygging, sier Knut Grepperud hos Volvo Maskin.

Volvo Maskin har i første omgang tenkt å begynne med fire modeller valsetog. Modellen SD77DX (7 tonn), SD122DX (12 tonn), SD160DX og SD200DX (20 tonn). - - Valse-rangen har et godt sortiment og stor bredde. Maskinene er bygget for stor driftssikkerhet og høy ytelse, med høyteknologi for å kunne komprimere maksimalt, sier Knut Grepperud. Totalt består SD-serien av 18 modeller, fra 2,5 til 20 tonn.

Valsene har hydrostatisk drivverk med 2-trinns hydromotorer. Kjørehastigheten til SD122DX-modellen er 0-11,1 km/t (høy) og 0-4,6 km/t (lav). Motoren er en 4-sylinderet Cummins på 162 hk. Teoretisk stigeevne er 75 % og DX-modellene er utstyrt med antispinnsystem som standard.

Volvo har videreutviklet valsene og utstyrt maskinene med blant annet aircondition, ekstra støydemping av hytta og komprimeringsanalyse data, der man tar ut data på hvor hardt man har komprimert grunnen. Dataene lagres i systemet og kan videre lastes over på en ekstern datamaskin og skrives ut for å brukes som dokumentasjon. Via en bryter på dashbordet kan det velges mellom sju forskjellige innstillinger, fra 20,4 til 33,7 Hz, for å komprimere i forhold til kravspesifikasjonene.

Grøfter og asfalt

Volvo tilbyr også en serie mindre valser med betegnelsen DD. Serien består av 12 modeller fra 1,5 til 10 tonn. Valsene er beregnet for bruk til grøfter og asfalt.

- Når det gjelder denne modellserien har vi i første omgang tenkt å begynne med grøftevalser og vi har valgt ut tre modeller, DD16 (1,6 tonn), DD22 (2,2 tonn) og DD24 (2,4 tonn). Asfaltvalser vil komme, men blir på henvendelser fra kunder, sier Grepperud.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!