Den kompakte Unimog U 20 er et produkt av gjennomprøvd og kjent Unimog-teknologi - lav egenvekt og god fremkommelighet. Modellen er basert på et forkortet U 300 chassi og har en akselavstand på 270 cm. Det er med på å gi kjøretøyet god fremkommelighet på små og trange plasser. Svingradiusen er bare 12,8 meter og kan sammenlignes med det personbiler har. U 20 har konstant firehjulsdrift og differensialsperrer både senter og på bak- og foraksel, og har en bakkeklaring på 35 cm.

Motoren er en firesylindret 4,25 liter turbo-diesel med 148 hk. Gearkassen har åtte gear forover og seks bakover. Som tilleggsutstyr kan den leveres med en utvidet gearkasse, som da har 16 gear forover og 14 bakover. Åtte-trinns gearkassen tillater hastigheter mellom 1,1 og 90 km/t. Motor, gearkasse, aksler og singelhjul er alle deler fra Unimogs modul-system.

Utseendemessig skiller U 20 seg fra de andre Unimog-modellen med sitt "cab-over-engine" design - førerhytta plassert over motoren. I motsetning til modellene U 300, U 400 og U 500, er førerhytta i stål og produseres som et standard-produkt. Det innebærer få muligheter for spesialløsninger.

Til tross for den korte akselavstanden er allikevel U 20 bygd for å kunne bære redskap tre steder - foran, bak og på midten, slik som på de større modellene. Med kraftuttak både i front og fra gearkassen og med feste for utstyr foran på kjøretøyet, er mulighetene for å montere tilleggsutstyr mange.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!