Bilene skal brukes i forbindelse med utbygging av en høyhastighetsjernbane mellom Mekka og Medina. Ordren består av blant annet 300 MAN TGA-WW 40.400 6x4 tippbiler og vanntankbiler som skal leveres som CKD-sett (Completely Knocked Down) for montering ved MANs nye monteringsfabrikk i Jeddah. Ytterligere 60 MAN TGA-WW 41.300 8x4 skal leveres som komplette betongbiler med betongtrommel på 12 kubikkmeter. MASCO har også bestilt 26 allhjulsdrevne MAN TGM for generell transport til og på byggeplassene.

Kjøretøyene i lastebilserien MAN TGA-WW er utviklet spesielt for de krevende forholdene i Midt-Østen. I januar i år åpnet MAN sammen med Haji Husein Alireza & Co. Ltd. en monteringsfabrikk for lastebiler og trekkvogner av denne typen spesielt beregnet for Gulf-regionen i Midt-Østen. Haji Husein Alireza & Co. Ltd. har vært MAN-importør i Saudi-Arabia i 25 år og disponerer et landsdekkende salgs- og servicenett. I fjor hadde MAN en markedsandel på nesten 23 prosent av de europeiske produsentene av lastebiler over 16 tonn.

Byggeprosjektet "Haramain High Speed Rail Project" for Saudi Railways Organization vil ta rundt tre år. Den 444 km lange togstrekningen mellom Mekka och Medina vil ta ca. to timer og i vesentlig grad bidra til å redusere transportproblemene mellom de to byene under de årlige pilgrimsreisene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!