Med 30-35 tonn malm i skuffa, laster denne giganten opp dumptruckene etter hvert som de kommer tomme ned i det dype krateret ved Jøssingfjorden. Espen Skjefrås er kaptein i dag og blir veldig liten langt der oppe i førerhuset. Åtte mann har fått opplæring på den nye investeringen, som nå runder 500 timer etter at den ble tatt i bruk i starten av mars.

Og når Ronald Mydland kommer for å tanke den opp med diesel, ser vi virkelig dimensjonene. 200 liter drivstoff i timen beregner man at det går gjennom motoren når hjullasteren er i arbeid. For å spare dekk, er det åtte tonn kjetting rundt hjulene.

Dekkinnkjøp er ikke noen enkel jobb når dimensjonene blir slik som dette. Foreløpig har Titania fått levert ett ekstra dekk og har fem til i bestilling.

Hele historien om Komatsu'en og menneskene rundt den, får du i AnleggsMagasinet om en måneds tid.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!