Autobahn A3 går fra den holland-tyske grensen gjennom den vestlige delen av Ruhr-området, gjennom Køln-områdrådet, Rhein-Main-området og Bayern ned til den østerrikske grensen ved Stuben. Det er en av de travleste motorveiene i Tyskland. Det voksende trafikkvolumet har gjort det helt nødvendig å øke bredden på motorveien til seks kjørefelt.

Utvidelsearbeid foregår nå på mange steder langs motorveien. I nærheten av Randersacker ble den gamle brua som krysser elven Main - brua ble bygd i 1964 - sprengt og en mye bredere bru reist bare tre meter bortenfor den gamle. Den nye brua er allerede i bruk.

Etter at den 540 meter lange Main-brua ble sprengt, skulle B13 (Bundesweg B13) gjenåpnes for trafikk bare 48 timer etterpå. Det krevde knusing av i alt 1500 m3 armert betong som kollapset under sprengingen og fjerning av topplaget på samme strekning på 800 m3. Langs hele den gamle brua måtte i alt 25.000 m3 med armert betong tas hånd om.

De tyske entreprenørene Ruppert GmbH & Co. KG Erdau pluss Abbruch fra Frickenhausen satset pengene sine på utstyr fra Atlas Copco. Åtte Atlas Copco medium til tunge hydrauliske slaghammere med arbeidsvekter fra 1200 til 7000 kilo ble brukt til jobben. I tillegg ble seks hydrauliske knusere brukt til å knuse de sprengte brufragmentene på stedet. - Vi håper å kunne fullføre jobben på 25.000 m3 i løpet av fire måneder, sier Florian Ruppert, juniorsjef i selskapet.

- På den andre siden av elven Main krysser motorveien et jernbanespor, fortsetter Ruppert. - Denne delen av brua kan ikke sprenges. Derfor har vi kjøpt inn Atlas Copco CombiCutters CC 2500 U og CC 3300 U. Dette utstyret skal vi sette på to Liebherr-gravere type 954 og 957 med lang front, og vi kommer til å demolere denne brustrekningen fra undersiden, forklarer Ruppert. Riveavfallet skal 100 prosent resirkuleres i selskapets egne gjenvinningsfabrikker.

Hva skjedde med tidsfristen som ble satt for gjenåpning av B13? Allerede etter 36 timer var jobben gjort slik at denne viktige veien kunne åpnes for trafikk mye raskere enn beregnet. - Alt gikk som smurt, bokstavelig talt. Særlig det automatiske smøresystemet gjorde jobben lettere for oss, forklarer gravemaskinfører Klaus Wissmann.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!