Den nye QSL9 vil stilles ut med et helt integrert luftinntak for etterbehandling av avgassene med Nivå 4-teknikken bedre konstruert og produsert av Cummins. Renere og mer effektiv forbrenning minsker drivstofforbruket på QSL9-motoren med opp til 5%, avhengig av kalibreringen.

Den nye versjonen av QSL9-motoren øker den høyeste nominelle effekten till 380 hk (283 kW) og toppeffekten øker til 400 hk (298 kW), ved et lavere turtall, som svar på krav om en mye høyere arbeidsbelastning. Dette kan sammenlignes med en motor i Nivå 3-versjons høyeste nominelle effekt på 365 hk (272 kW) med en toppeffekt på 375 hk (280 kW).

8,9-liters steg IIIB / Nivå 4-plattformen inneholder Cummins XPI Extra-High Pressure Injection drivstoffsystem som representerer den nyeste utviklingen av Common Rail. XPI muliggjør flere injeksjoner med et svært høyt innsprøytningstrykk på alle turtall, noe som gir renere forbrenning og forbedrer motorens respons. Drivstoffsystemet kompletteres med en VGT-turbo som matcher motorens turtall og belastning.

QSL9 kommer til å brukes som en base for å erstatte 8,3-liters QSC. Den nye versjonen av QSL9 har betydelig mer fleksibel kraft til steg III B og Tier 4 applikasjoner. En maksimal effekt opp til 400 hk gir QSL9 krefter som vanligvis forbindes med motorer med større slagvolum. Med motorens effekter ned til 240 hk, innebærer dette lengre holdbarhet og bedre dreiemoment for en 8,9-liter.

Kundene kan, i følge en pressemelding fra Cummins, stole på deres kompetanse, ikke bare for å oppfylle de strenge EU- og EPAs utslippskrav for 2011, men også at de oppnår utslippskravene med bedre ytelse og lavere driftskostnader.

Nye QSL9 benytter samme steg IIIB/Tier 4-arkitektur, som tidligere har vært beregnet for de mindre QSB6.7- og de større QSX-motorene. Et integrert Cummins partikkelfilter gir 90% minskning av partiklar og en avkjølt eksosresirkulasjon gjør at systemet minsker CO2-utslippet med 45%. Partikkelfilteret erstatter eksossystemets lyddemper med tilsvarende minskning av lyden, og er en robust konstruksjon som tåler tunge sjokkbelastninger og vibrasjoner. Dermed burde den amerikanske motorprodusenten ha gode kort på handa innen anleggssektoren.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!