- Folk er mer opptatt av bilers sikkerhetsegenskaper enn tidligere. Sikre biler redder liv, sier Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.

Statens vegvesen har i mange år hatt klare anbefalinger til bilkjøperne - kjøp bil med antisladdsystem og med minimum fire EuroNCAP-stjerner. Nå har EU også satt fart på sitt arbeid med å påby antiskrensutstyr som standard for nye personbiler og nyttekjøretøy fra november 2011, og for alle nye kjøretøy fra november 2014. Tilsvarende påbud er allerede vedtatt i USA.

Kraftig ulykkesreduksjon

- Antiskrenssystem reduserer ulykkesrisikoen med ca. 20 prosent på alle typer vegunderlag. På våte eller snø- og isdekte veger reduseres risikoen med om lag 50 prosent, sier Amundsen.

96 prosent av de 100 mest solgte bilmodellene har antiskrensutstyr tilgjengelig, noe som er ni prosent flere enn året før. 84 av bilmodellene hadde dette utstyret som standardutstyr på alle modellvarianter.

Mer kollisjonssikre

Også når det gjelder kollisjonsegenskaper - testet i regi av kollisjonstestprogrammet EuroNCAP - er det en positiv utvikling.

- Av de 100 mest solgte modellene hadde 89 prosent fire eller fem stjerner, mens det mangler tester for 11 modeller. Siden 2000 har andelen med fire og fem stjerner økt fra 39 prosent via 81 prosent i 2003. Andelen med fem stjerner har økt fra tre prosent i 2001 og 2002 til 64 prosent i 2008, sier Finn Harald Amundsen.

I 2008 ble det solgt 110.600 nye personbiler i Norge. De 100 mest solgte bilmodellene sto for 95 prosent av det samlede bilsalget.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!