- Dette er den første av denne typen vi har levert i Norge. I Danmark har vi allerede levert 12 - 13 stykker fejeblads-biler til Hertz, sier Per Mølgaard, Lastas AS. Betegnelsen "fejeblads-bil" kommer av at når kjørerampene er nedfelt, ligner de på et feiebrett.

Fordelen med denne type design av kjørerampene, er blant annet når hjulgående utstyr med forskjellig sporvidde skal opp og ned av planet. Her slipper sjåføren å tilpasse kjørerampene. Det er bare å trykke på knappene på den trådløse fjernstyringen, så legges rampene ned ved hjelp av hydraulikk og så har man kjørerampe i hele planets bredde. Når lastingen er unnagjort, vippes rampene opp i loddrett stilling og dreies parallelt med kjøreretningen. Selv om kjørerampene er bredere og det er montert noe mer hydraulisk utstyr, er ikke påbygget mer enn ca. 100 kg tyngre enn et tilsvarende med tradisjonelle kjøreramper.

- Vi har allerede bestilt to påbygg til av samme type. Den første er, som de i Danmark, bygget på DAF-chassis, mens de to andre vil bli bygget på MAN- og Volvo-chassis, sier Stein B. S. Svendsen, Hertz Maskinutleie.

Lastebilen som nå er levert, er en DAF CF85, 8x2, 410 hk. Det er styring på de to fremste og bakerste aksling. Foran er det parabelfjærer, mens det er luftfjæring bak. Gearkassen er AS - Tronic, en helautomat fra ZF med 12 gir.

- Lastebilen er levert med ekstra dieseltank, pumpe og fyllepistol. Dette for at lastebilsjåføren skal kunne tanke opp maskinene mellom hver utleie og på den måten slippe å kjøre innom bensinstasjoner, sier Jarle Nitteberg, Lastas AS.

Av annet utstyr på lastebilen er blant annet 12- og 24-volts uttak både på siden og bak, hengerkule på planet og bak på lastebilen, vinsj og sentralsmøring med ca. 30 smørepunkter.

På bildet ses selskapenes norske representanter, (f.v.) Jarle Nitteberg, Per Mølgaard, begge Lastas AS og Stein B. S. Svendsen, Hertz Maskinutleie.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!