23948sdkhjf

Juleferien blir én uke lenger i år

Like før finanskrisen satte inn for alvor bestemte japansk-franske Amman Yanmar seg for å investere kraftig i produksjon av minimaskiner. Målet er å lage 40 maskiner om dagen fra fabrikken i Saint Dizier. Nå går bedriften på sparebluss, mens man venter på bedre tider.

Allerede tidlig i november kom beskjeden om at selskapet kutter ned på antall ansatte og går ned til produksjon av ni maskiner om dagen - mot 30 før krisen satte inn.

Likevel er adm. direktør i joint-venture-selskapet Amman-Yanmar, Benoit Deboos, fast i troen. Han startet opp som toppsjef i Amman-Yanmar i 2004 og har fått maskinprodusenten opp til en tredjeplass blant de europeiske minimaskinprodusentene, bare slått av Kubota og Takeuchi.

Etter hvert fikk han eierfamiliene i japanske Yanmar, en av verdens største motorprodusenter, og sveitstiske Amman, kjent globalt for sine asfaltverk, til å gå inn med enda mer penger i Amman-Yanmar - som har laget minimaskiner for "verdens rike land" siden 1989.

Yanmar er en gigant med 45.000 ansatte og 45 selskaper rundt om i verden. I 2015 feirer Yanmar sitt 100 årsjubileum, og vil da ha overlevd et par verdenskriger og sannsynligvis også et par finanskriser.

Konsernet leverer motorer til en rekke maskinleverandører verden over. 2/3 av Amman-Yanmars konkurrenter på minimaskiner benytter Yanmar-motorer.

Amman startet opp med asfaltutleggere, ble etter hvert representant for amerikanske Caterpillar og i 1984 den første europeiske importøren av japanske Yanmar-maskiner. De gikk i hovedsak til Tyskland. Amman er i likhet med Yanmar familieeid. Det er femte generasjon som i dag leder selskapet. Og forberedelsene er i gang for en sjette!

Ga beskjed

Benoit Deboos er ikke synsk, men forsto i likhet med mange andre ledere i anleggsmaskinndustrien at finanskrisen lurte bak hjørnet allerede for flere måneder siden. Den langsiktige trenden var likevel viktigere.

- Jeg ga beskjed til eierfamiliene våre om at tiden nå var inne for å investere. Vi er et selskap som er avhengige av å øke markedsandelene og er inne i en bølge der flere og flere land - blant annet i Øst-Europa - går fra å bruke hakke og spade til å benytte seg av maskiner. Denne bølgen vil trolig ha en nedadgående kurve etter 2015. Derfra og utover vil det være en kamp for å komme inn på markedet hvis man ikke er etablert, forteller Mr. Deboos.

- Minimaskiner er et produkt for rike land. Alternativet til en minimaskin er hakke og spade. Utviklingen går fremover - også i land som tradisjonelt har benyttet seg av billig arbeidskraft og "håndarbeid". Nye arbeidsreglement og krav til gode arbeidsforhold brer om seg, uavhengig av finanskriser, mener Amman-Yanmar-sjefen.

Pålitelig fabrikk

- Vi har bestemt at minst halvparten av maskinen skal produseres internt. Derfor har vi også investert i et stort "maskinsenter". Vi baserer oss på modulkonseptet. En maskin har i snitt rundt 1600 deler, vi ønsker å gå ned til 1200 deler. Det betyr færre deler og bedre kvalitet. De nye modellene SV15 og SV17 er de første som er produsert etter denne strategien. Neste år vil dere få se flere maskiner som er produsert slik, sier Deboos.

I 2007 solgte Amman-Yanmar 7600 maskiner, 66 prosent var laget ved fabrikken i Saint Dizier, 29 prosent var laget i Japan. I tillegg kom 4% bæremaskiner (dumpere) og 1 prosent lystårn. Selskapet regner med en 30 prosent nedgang i år og man er også usikre på 2009.

- Volumene kan vi glemme i 2008-2009, men vi er i stand til å tilpasse oss og komme oss gjennom denne krisen, hevder Benoit Deboos.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063