Leder av kommunepartiet Torger Størseth mener det kan være mye å tjene på å få disse planene på bordet nå.

- Prosjektet burde vært realisert for lenge siden, men bedre sent enn aldri, heter det jo.

I dag foregår det jo anleggsarbeider langs E6, Kvithammer skal for eksempel stå ferdig i 2013, og jernbane bygges også ut. Får vi en oppgradering av E6 fra Kvithammer mot Åsen, vil det antakelig bli billigere.

- Hvordan er framdriften?

- Nå har vi lansert idéen og sender den over til fylkespartiet, Fylkesutvalget og til Statens vegvesen. Så er vi selvsagt spente på reaksjoner

- Har dere noen forhåpninger om å få dette på plass i Norsk Transportplan?

- Je, løpet er vel lagt i stor grad, men vi skal i alle fall prøve.

Halvparten av den to mil lange motorvegen vil gå i tunnel. Kostnadene blir trolig to milliarder kroner. Vegentusiastene i Levanger og Stjørdal Ap vil betale halvparten av prisen med bompenger.

- To milliarder er nokså løselig sagt, men det behøver ikke koste noe særlig mer, poengterer Størseth.

Sterkt belastet

- E6 mellom Levanger og Stjørdal er den mest sårbare nasjonale vegstrekningen i landet. Skjer det noe her, deles Norge praktisk talt i to. Det finnes i realiteten ikke andre omkjøringsmuligheter. Tenk på dette som innfartsåren til Nord- Norge, sier Størseth til tungt.no

- Strekningene er i tillegg veldig ulykkesbelastet. Derfor er dagens veg utpekt til nullvisjonsstrekning der målet er å fjerne alle ulykkes- og farepunkt.

- Trafikken gjennom Åsen er allerede klart større enn trafikken inn til Steinkjer. Og Steinkjer har allerede fått firefelts motorveg. Etter trafikkbelastningen å dømme, er behovet større mellom Stjørdal og Åsen.

Trafikken er dobbelt så stor mellom Stjørdal og Trondheim. Det er flere stjørdalinger som bruker denne vegen, enn vegen nordover. Mellom Trondheim og Stjørdal er det stort sett to-felts veg, med et ekstra forbikjøringsfelt over kortere strekninger.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!