Fakta:

Tekniske data:

Chevrolet Colorado Z71Extended Cab

Motor: 3,6 L V6 bensinmotor

Effekt: 227 kW/305 hk ved 6800 o/min. 

Dreiemoment: 365 Nm ved 4000 o/min.  

Gearkasse: Hydra-Matic 6L50, sekstrinns helautomatisk gearkasse

Lengde: 540 cm

Bredde: 188,6 cm

Høyde: 178,5 cm

Akselavstand: 325, 8 cm

Tillatt totalvekt m/fører: 2663 kg

Egenvekt m/fører: 1955 kg

Nyttelast: 708 kg

Maks hengervekt: 3175 kg

Forbruk blandet: 1,2 liter pr. mil

Pris testbil: Ikke fastsatt

Chevrolet Colorado har en distinkt og lett gjenkjennelig front. © Vetle Magelssen

Bilen vi lånte var en Z71-utgave. © Vetle Magelssen

Enkel betjening av firehjulsdriften. © Vetle Magelssen

Stor skjerm i forbindelse med infotainment-systemet. © Vetle Magelssen

Tormod Magelssen

The beauty and the beast!

Det skal ikke mye til før bakhjulene slipper når ca. 400 hk og over 1000 Nm settes inn. Dette er et beist av en bil, med positivt fortegn!

For noen år siden ble det solgt et relativt beskjedent antall Chevrolet Colorado gjennom Bergheim Auto-systemet i Norge. Salget ble vel ikke akkurat enormt, men så var heller ikke bilen spesifisert slik at den unngikk de tyngste avgiftene.

 Vi har presentert den store pickupen Silverado med både bensin- og diesel V8. Det er en typisk amerikaner som nok ikke kommer til å selge i så veldig stort opplag her til lands. Til det blir prisen for høy grunnet alle avgiftskomponentene. Men Chevrolet har også den mindre Colorado i pickup-stallen, og den kom i ny versjon høsten 2014.

Bilen

Bilen Autonor stilte til vår rådighet var en Chevrolet Colorado Z71 Extended Cab. Bilen var på amerikansk vis utstyrt med en kraftig bensinmotor i form av en 3,6 liters V6-bensinmotor. Grovt sett er det snakk om V8eren minus en vinkel, eller 75% av en V8. V6eren er ingen slappfisk for det. Motoren yter nemlig voksne 305 hester, og har et dreiemoment på 365 Nm. Automatkassa var av den helautomatiske typen, altså en hydraulisk planetgearkasse, med seks utvekslinger.

Kassa har for øvrig eget gearingsprogram for kjøring med tilhenger. Firehjulsdriften på Colorado betjenes like enkelt som på Silverado, ved hjelp av en liten vribryter på dashbordet. Man kan velge mellom 2WD, 4WD høy og 4WD lav. Colorado har automatisk differensialbrems på den stive bakakselen, som for øvrig er hengt opp i bladfjærer, mens forstillinga er uavhengig. 

På utstyrssiden finner vi elektriske vinduer, justerbart ratt, automatisk klimaanlegg, ASR-antispinn, ESP og selvsagt ABS-bremser. Når vi først er inne på bremser så kan vi nevne at det er snakk om skivebremser både foran og bak. Fra og med 2016-modellen blir Colorado også tilgjengelig med Lane Departure Warning (varsler om man er i ferd med å kjøre ut over kantlinja i veien) og Front Collision Warning som varsler hvis man tar igjen et objekt som kan utgjøre en fare for kollisjon.  

Opplevelsen

Vi fant oss godt til rette bak rattet i Chevrolet Colorado. Bilen har en veldig oversiktlig førerplass, med et fint dashbordlayout. Store brytere med tydelig merking er et stort pluss. I motsetning til de store pickupene der gearbetjeningen er plassert på rattstammen, har Colorado gearbetjeningen på europeisk vis mellom forsetene. Der befinner deg seg også to solide koppholdere. Bilen, som er en Extended Cab der «bakdørene» er feilhengslet, var utstyrt med seter i delskinn med god sidestøtte og komfort.

På veien oppfatter vi Colorado som stiv, slik pickuper ofte er, men det var ikke noe vi så som et problem. Bilen er veldig god å kjøre, fin styrerespons og gode kjøreegenskaper. Og med den sterke motoren, er den lynrask og svært morsom å kjøre. Ved vanlig kjøring er det en behagelig lav romlig fra motoren, men den våkner med et snerr ved gasspådrag og pickupen skyter av sted. Man bør være litt forsiktig med gasspedalen. En bil som er så lett i rumpa som denne, har veldig lyst til å logre litt hvis man er for hissig. Hyppig bruk av gasspedalen straffer seg fort. Forbruket skyter i været og besøkene på bensinstasjonene kan bli i hyppigste laget. Bensin er dyrt i Norge så da har vi et betimelig spørsmål: Hvorfor har ingen av Chevyene vi har kjørt låsbart tanklokk?

Som nevnt var denne bilen utstyrt med Extended Cab, men den kan også leveres om fullverdig dobbelcabiner. I tillegg kan begge variantene kombineres med kort eller langt plan. Hvorvidt det er snakk om å tilby de norske kundene flere varianter enn bare Extended Cab er foreløpig ikke avgjort.

Motorisering

I utgangspunktet leveres Colorado med en 2,5 liters firesylindret bensinmotor på 200 hk, eller 3,6 liters V6-motoren, men nå har Chevrolet introdusert en 2,8 liters foresylindret Duramax dieselmotor i Colorado. Den har 181 hk og et dreiemoment på voksne 500 Nm. Dette bør kunne bli en konkurrent å regne med for de etablert i pickupsegmentet. Størrelsesmessig og utstyrsmessig passer den rett inn i det øvre sjiktet blant pickupene, og bør kunne sloss med både Volkswagen Amarok, Toyota Hilux og de andre. Men en utfordring blir det. Det kommer stadig nye pickup-modeller som hever standarden.

Hva skjer så med Chevrolet-satsingen i Norge? Kai Abrahamsen, administrerende direktør i Autonor innrømmer at det er noen utfordringer før de ruller ut satsingen på Chevrolet nyttekjøretøy.

-Dagens dollarkurs er ikke spesielt gunstig med tanke på å importere biler fra USA. Det er små marginer på bilsalg, og med en dagens kurs har vi valgt å ligge litt på været før vi satser for fullt, sier han til VarebilMagasinet.

Nå er det spådd at dette vil endre seg og at den norske krona styrker seg mot dollaren. Hvis Autonor klarer å prissette Chevrolet Colorado riktig, så forundrer det oss ikke om den vil ta godt for seg av det norske pickup-markedet.

Samme smarte stigtrinn for lett adkomst til lasteplanet, som vi kjenner fra storebror Silverado. © Vetle Magelssen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!