Tunnelens Oscar-utdeling foregår selvsagt under bakken, i noe som kalles Hagerbach underground test facility, i Sveits. 32 tunnelprosjekter er valgt ut på forhånd.

Tre av disse ble nominert i kategorien «Årets store tunnelprosjekt», da snakker vi om prosjekter som overstiger 500 millioner Euro, eller 4,68 milliarder kroner.

Eurasia-tunnelen

Med lengde på 14,6 kilometer skal Eurasia-tunnelen koble sammen Asia og Europa gjennom en motorveitunnel under Istanbul Bosporos-stredet. Det vil minske reisetiden fra 100 minutter til 15 minutter og gjøre det mulig å rydde opp i trafikkbildet med nye tilkomstveier. Det er et signalprosjekt for det «nye» Istanbul som gjør seg flott for å huse flere internasjonale organisasjoner i fremtiden. Tunneldiameteren blir på 13,7 meter og den første delen på 5,4 kilometer vil ha to nivåer. Hoveddelen går under Bosporos-stredet og vil være på 3,34 kilometer. Den tredje delen vil være en veiutvidelse og utbedringsdel på 5,8 kilometer. Den totale kostnaden er satt til 1,24 milliarder dollar. Oppdragsgiver er det tyrkiske departementet for transport, maritim transport, kommunikasjon og infrastruktur.  Det vil bli brukt TBM i prosjektet.

New York Citys Second Avenue Subway, prosjektet er stort og komplisert på alle måter, men nå er det stort sett ferdig og skal åpnes i 2016. © MTA / Patrick Cashin

New York Citys Second Avenue Subway

For åtte år siden satte New York i gang med et kjempeprosjekt under deres trafikkerte gater. New York Second Avenue Subway er det største kollektivtransportprosjektet i USA til nå, det skal åpnes i 2016. Det har bestått i å lage en ny t-banelinje for å utvide nettverket som sørger for områdene Upper East Side. I dag er kapasitet på linje- 4,-5, og -6 sprengt med mye forsinkelser. Tunnelutbyggingen er et av verdens mest komplekse med store haller, lav overdekning, varierende geotekniske forhold, store og komplekse seksjoner og utallige hindringer under bakken. Siden området er et av de mest fortettede områdene i verden hva gjelder, infrastruktur i bakken, skyskraperfundamenter og trafikk, blir det nevnt som et referanseprosjekt i Nord Amerika for innovative ingeniørløsninger. Prosjektet skal koste 4,5 milliarder dollar og oppdragsgiver er New York City Metropolitan Transportation Authority Capital Construction.

Fution Station, Guangzhou-Shenzen-Hong Kong-Speed Railway

Høyhastighetslinja, Guangzhou-Shenzen-Hong Kong-Speed Railway er en del av et jernbanenettverk som skal koble Kina nærmere Hong Kong. Et 11,4 kilometer langt prosjekt som skal sørge for reisende fra Guangzhou South Station til bydelen Kowloon West i Hong Kong. Yitian-tunnelen er den del av prosjektet og måler 6,2 kilometer i lengde. Prosjektet som startet i 2008 og ble ferdigstilt i 2015 har redusert reisetiden på strekningen betydelig, kostnaden var 933 millioner dollar. Prosjektet sørget også for det som er den første underjordiske jernbanestasjonen i Kina og den største i Asia. Den er over en kilometer lang, 32 meter dyp og 80 meter bred. Oppdragsgiver er Guangzhou Shenzhen Hong Kong Passenger dedicated line limited liability company.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!