Ir-Scanneren fra den tyske produsenten MOBA, er den første av sitt slag i Norge. Velde kjøpte inn utstyret fra en utstilt utlegger på fjorårets Vei og Anlegg og tok det med seg hjem samme dag.

Temperaturscanner

Med dette utstyret kan man se en profil med temperaturbilde. Dette er mulig med en temperaturscanner som bruker infrarød stråling som «leser» av temperaturen på den lagte asfalten bak utleggeren. Utstyret fra den tyske produsenten Moba (Mobile Automation), har vært utviklet i samarbeid med tyske myndigheter for å få økt levetid på veiene. Systemet skal være lett å bruke og kan flyttes lett over til en annen maskin. Betjeningskonsollen plugges for eksempel bare i kontakten for sigarettenneren.

Leverandøren ABAS AS, med Ingvald Askeland i spissen, har siden 1987 holdt på med produkter for nivellering og kvalitetskontroll av asfalt og forarbeide. Slikt utstyr blir en stadig større del av fokuset. Vi ble med til Egersund og møtte et av asfaltlagene til Velde AS som har tatt i bruk et nytt system.

Scanneren monteres så langt bak screeden at arbeiderne fritt kan gå der uten å komme under kjeglen fra scanneren. Dataene kan tas ut med en stikk og legges in i en computer som har et MOBA Pave Manager Program. © Fredrik Saugstad

Harald Velde, daglig leder for asfaltlegging i Velde AS og Ingvald Askeland, daglig leder i ABAS, foran Veldes Vögele-utlegger med Norges første IR-skanner fra MOBAS. © Fredrik Saugstad

Enkelt

Utstyret består av en IR-Skanner, GPS mottager for lengdemåling, værstasjon og betjeningsenhet (operand).  I tillegg til monteringsbraketter og forbindelseskabler.  De tre første komponentene monteres på en stang med klemholdere som også enkelt monteres til takkonstruksjonen over førerplassen på de fleste utleggere.  Alt monteres enkelt i under en halv time.

Kan se svakheter i overflaten

I tillegg kan det monteres flere temperaturfølere over mateskruen og i trauet.  Da får man mer nøyaktig kontroll over hvor de største temperaturtapene oppstår. I operanden legges alle ønskede data inn slik som scannerens høyde over veien, temperaturområde, veibredde og veinummer.  Fargeskjermen viser forskjellen i overflatetemperatur på asfalten. Fargeskalaen går fra blå til orange/rød. Man kan da tydelig se svake punkter i overflaten, også hvis en av asfaltarbeiderne går der vil det vises på skjermen. Viktig er derfor at scanneren monteres så langt bak screeden at arbeiderne fritt kan gå der uten å komme under kjeglen fra scanneren. Dataene kan tas ut med en stikk og legges in i en computer som har et MOBA Pave Manager Program.

- Her kan alle data analyseres, ja man kan ta ut en liten del av veien og undersøke spesielt denne, forklarer Askeland.

I USA er det allerede krav og insentiver til å bruke IR-scanner på utleggere.

- Fokuset på direkte kvalitetsrapporter og dokumentasjonsinteresse, øker hele veien, forklarer Askeland.

IR-Scanneren har mange innebygde muligheter for fremtidig utnyttelse. Man kan for eksempel følge asfalten fra det forlater asfaltverk til, og igjennom, utlegger, og gi info til valsførerne hvor de spesielt må passe på.

Full asfaltkontroll: Fargeskjermen viser forskjellen i overflatetemperatur på asfalten. Fargeskalaen går fra blå til oransje til rød. Man kan da tydelig se svake punkter i overflaten. © Fredrik Saugstad

Avinor krever dokumentasjon

Behovet for et slikt system kom av Veldes oppdrag med asfaltering på Sola flyplass hvor Avinor krevde dokumentasjon. Harald Velde, leder for asfaltavdelingen hos Velde AS, vil fortsette å bruke utstyret for egen dokumentasjon, selv om det ikke er krav til det, eller insentiver for det enda.

Strekningen vi besøkte er fylkesvei 44 sør for Egersund og det var satt seks mann på leggingen av den fire kilometer lange strekningen. I tillegg kommer det trafikkdirigenter og følgebiler. En stor del av prosjekter som dette er asfaltlogistikken, noe som ble sørget for av Veldes egne asfaltbiler. De kjørte mellom prosjektet og Veldes asfaltverk på Sandnes, en times kjøring hver vei. Når sesongen går som fult bruker Velde Asfalt rundt 50 asfaltarbeidere (6 – 7 utleggerlag)for å holde tritt med jobbene.

11 asfaltbiler sørget for varetransporten til og fra Veldes asfaltverk på Sola, en times kjøring hver vei. Asfalttransporten er en av utfordringene i forhold til å holde riktig temperatur på massene. © Fredrik Saugstad

Flere muligheter fremover: Utstyret gjør at man blant annet kan følge asfalten fra det forlater asfaltverket til og igjennom utleggeren og også gi info til valsførerne hvor de spesielt må passe på. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!