Kravet vil gjelde på alle deres bygge- og anleggsprosjekter.

– Vi har dessverre hatt for mange uønskede hendelser forbundet med store kjøretøy og rygging i vår bransje. Ryggekamera skal bidra til økt sikkerhet, sier HMS- og miljøsjef Steinar Stake i Veidekke Entreprenør.

Flere hendelser

I Veidekkes avvikssystem har vi registrert flere hendelser relatert til rygging med anleggsmaskiner og store kjøretøy. Dette fordeler seg på hele skalaen fra dødsulykke til nestenulykker. Dette skjer ikke bare hos Veidekke: Arbeidstilsynet presenterte i oktober rapporten «Skader i bygg og anlegg: Utvikling og problemområder» som bl.a. belyser flere av bransjens utfordringer med store kjøretøy og maskiner på en grundig måte.

- Vi er den første store entreprenøren som innfører dette kravet, og håper at resten av bransjen vil gjøre det samme. Vi har snakket med Maskinentreprenørenes Forening (MEF) og våre største leverandører, som alle er positive til tiltaket som et viktig bidrag til økt sikkerhet på våre bygge- og anleggsplasser, avslutter Steinar Stake.

Kamerakravet blir effektivt fra januar 2016. Tiltaket kommer i tillegg til eksisterende krav om akustisk ryggesignal, og det gjelder også for tilhengere © Fredrik Saugstad

  • Kravet gjelder for alle nye maskiner som kjøpes fra 01.01.2016
  • Kravet gjelder for alle kontrakter som inngås med underentreprenører fra 01.01.2016
  • For kontrakter som er inngått før denne dato må det tas en dialog i hvert enkelt prosjekt med mål å innføre kravet innen 30.06.2016
  • Alle vareleverandører skal ha ryggekamera på sine biler senest 30.06.2016
  • Tiltaket kommer i tillegg til eksisterende krav om akustisk ryggesignal, og det gjelder også for tilhengere
Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!