Det kommer nok flere, men dette er den første totalentreprisen i region øst

Å jobbe med totalentrepriser for byggherren er mye som å jobbe med utførelsesentrepriser, noen klare forskjeller er det likevel. Byggeleder for E6-E16 Flyplasskrysset i Statens vegvesen, Anders Aamodt, henter frem kontraktpermen som et eksempel.

– Den er bare på 50 sider, en vanlig utførelsesentreprise er vanligvis på flere hundre sider, forklarer han.

Det gjør at konsulentbruken for byggherren er langt mindre, men fortsatt til stede. Selv om det er snakk om totalentreprise, mener han de må sjekke like mye på og sikter da til stikkprøvetaking og liknende. Like mye økonomisk oppfølging, blir ikke nødvendig siden det her er kun en rundsum istedenfor mange enkeltnummer som må kontrolleres.

Byggeleder i Statens vegvesen, Anders Aamodt, har overrekt entreprenøren 10 tegninger, vanligvis gir han fra seg flere hundre. Nå er det han som mottar tegninger i stedet, uvant, men ikke negativt, mener han. © Fredrik Saugstad

Mindre kontroll

Han innrømmer at han får følelsen av å miste noe av kontrollen, men det er ikke noe negativt presiserer han, derimot er det uvant. Møtevirksomheten foregår stort sett like hyppig som vanlig med byggemøter annenhver uke. Forskjellen er at entreprenøren forklarer hva de vil bygge, i stedet for at byggherren gjør det.

– Vi er vant til å levere tegninger ned til de minste løsningene, men nå vet vi ikke hva vi får før vi får det, forklarer Aamodt.

Et års byggeperiode

En forholdsvis kort anleggsperiode gjør også prosjektet spesielt, da et av kriteriene er at flyplasskrysset skal stå ferdig før den nye terminalen på Gardermoen åpnes i april 2017. Kontrakten ble signert den andre juni og arbeidene startet opp i august. I september 2016 skal det stå ferdig.

– Utfordringene kan oppsummeres til å gjelde byggingen av en 350 meter lang bru med til sammen tre krysninger av eksisterende ramper og E6, hvor det hele tiden vil gå trafikk, forklarer Aamodt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!