Materialhåndteringsmaskiner er en sentral del av prosessen for produksjon av stolper på Scanpole her på Ilseng. Bedriften som ikke ligger langt unna Hamar fyller 80 år og har hatt flere navn, blant annet Hedmark Treimpregnering og InpreNord.

I dag er bedriften en del av finske Ivari Mononen Gruppen som leverer en rekke treprodukter og tjenester for kraft- og elnett.

Overføringen til finsk ledelse bar preg av noe mer hierarki enn det de norske arbeiderne var vant til fra før.

- Men etter hvert har ledelsen sett at den norske modellen fungerer godt med mer grad av selvstendighet og selvdrevne arbeidere, forklarer Tåsåsen.

Artig og varierende

Mekaniker Olav Tåsåsen har ansvar for produksjonsutstyr og maskinparken, tar oss med på en liten rundtur på området hvor det ligger store mengder virke til tørk. Mesteparten skal bli lyktestolper eller høyspentmaster og lengdene varierer fra ni til 22 meter.

Stolpene på over 20 meter er Douglasgran fra Tyskland og Canada. Olav forteller om strenge krav til kvalitet på trestammene, ikke bare til at de skal være rette. Den tidligere lastebilmekanikeren beskriver arbeidsplassen sin som både artig og varierende. Ingen dag er lik, får vi vite.

Til eksport

Produksjonslokalene ligger her på Ilseng og i Höljäkkä i Finland. Typiske kunder er e-verk i Norge, Sverige og ikke minst i England. Og for de som trodde stolpemarkedet gikk nedover på grunn av at vi stort sett graver ned strømnettet for tiden, stemmer ikke dette, i hvert fall ikke her på Ilseng. Eksportprosenten er nemlig på hele 70 til 75 prosent. Produktene er impregnerte stolper og limtre og mengden kan komme opp i 20.000 kubikkmeter solgt tremasse på et år.

Kravet til for eksempel lysstolper er at de skal vare i 30 år, men mange blir stående i 50 år.

Mekanikeransvarlig for produksjon og maskiner, Olav Tåsåsen, har vært hos Scanpole i syv år. Her er han i samtale med Knut Grepperud fra Volvo Maskin. © Fredrik Saugstad

Gul og grønn

For å håndtere tremassene brukes materialhåndteringsmaskiner og hjullastere. I våres fikk Ilseng-bedriften bytte ut en gul med en grønn maskin. Denne har nå gått 1000 timer på norsk jord, etter den ble sendt over fra det finske moderselskapet, livari Mononen Gruppen. Produksjonen krever at to materialhåndteringsmaskiner er i drift om dagen, og en om natten. Tre maskinførere er blant de 12 som arbeider ute, i tillegg er det seks ansatte innendørs.

Maskinene er avgjørende i prosessen på Scanpole her på Ilseng, to Volvo hjullastere gjør også viktige oppgaver med å transportere trevirke. © Fredrik Saugstad

14 meters rekkevidde

Maskinfører, Egil Pettersen, ber oss stå litt unna da han rigger seg opp ved en tømmerstabel som skal videre til avbarking. Maskinen, en Sennebogen 830E, har 14 meters rekkevidde og kan løfte 5,5 tonn med aggregatet 13,5 meter ut. Den veier 43,5 tonn og kan stable i 12 meters høyde, men et av de mest imponerende tallene er likevel at den har trekkraft på 80 tonn.

Sennebogen 830 EM på 43,5 tonn har en stablehøyde på 12 meter og kan trekke 80 tonn. © Fredrik Saugstad

Maskinfører, Egil Pettersen, har kjørt maskin i 30 år. Nå har han rukket å legge på 1000 timer på deres nesten nye Sennebogen. – Den er større og har mer overheng, men er også fryktelig stabil når man står og kraner, kommenterer han. © Fredrik Saugstad

Styrker og svakheter

Maskinfører, Geir Arne Reinhardtsen, kommer rullende i deres noe mer innkjørte Liebherr 924 fra 2009. Maskinførerne bytter på de to maskinene, så maskinpraten lar ikke vente på seg og det kommer frem styrker og svakheter ved begge. Liebherr-maskinen får skryt for raskere aggregat, mens Sennebogen-maskinen får skryt for stabiliteten og rekkevidden. Førerne har også merket seg at forbruket ligger på 14 liter i timen på den nye, mot 17 liter på den andre.

En Liebherr 924 i godt driv med maskinfører, Geir Arne Reinhardtsen, bak spakene. 2009-modellen har gått 10.500 timer og er godt likt av maskinførerne. Det blir blant annet kommentert at den er raskere på aggregatet. © Fredrik Saugstad

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!