Visuelt er det liten tvil om hvilken pickup det dreier seg om, man kan kjenne igjen linjene fra den utgående modellen. Særlig vinduslinjen og vinkelen som skiller planet og kabinen. LED kjørelys og utformingen på frontlyktene og designet generelt gir et moderne utseende, men det er også lett synlig at den er stylet med tanke på det asiatiske markedet.

Maks tilhengervekt på 3,1 tonn er greit, men flere av konkurrentene har mer. Foto: Fredrik Saugstad

Etterlengtet

Forrige modell av Mitsubishi L200 ble lansert i 2005 og den klarte et salg på 2650 eksemplarer her til lands. I skrivende stund har den helt ferske utgaven allerede blitt solgt i 140 eksemplarer. Det er det antallet Mitsubishi Norge fikk i første levering. Til sammenlikning ble det solgt 102 utgaver av L200 i hele 2013. For å si det på en annen måte, dette er en modell kundene har ventet på.

Nye L200 fortsetter som før i Club Cab og Double Cab versjon. Det nye er at Club Cab får to ekstra dører som åpnes motsatt vei, på samme måte som King Cab til Navara.

Størrelsesmessig utvendig er den nye L200 like stor som forgjengeren, mens innvendig er benplassen økt med 2 cm, mens bredden ved skulderhøyde bredden er økt med 1 cm.

 

Planet på en Double Cab måler 152 i lengde og 147 i bredden. Seks lastesikringspunkter er på plass. Nyttelasten er på 1035 kilo, men i vognkortet heter det jo 960 kilo inkludert passasjer. Foto: Fredrik Saugstad

Som natt og dag

I det vi setter oss inn ser vi en helt annet førerplass enn det den gamle L200 klarte å by på. Rattet kan justeres i dybde og høyde, førersetet er godt og kan justeres slik at de fleste bør bli fornøyde. L200 har blitt nøkkelfri, det vil si nøkkelen kan ligge i lomma under kjøreturen. En kuriositet er at startknappen er plassert på venstre side av rattstammen.

Ut på veien merker vi god styrerespons og lavt støynivå

Opplevelsen kjøremessig på landevei er ikke helt på høyde med Ranger eller Amarok, men i forhold til sin forgjenger føles det som natt og dag. L200 har blitt en moderne pickup med noe mer personbilpreget føreropplevelse.

Da skal det også nevnes at testbilen hadde pyntet seg litt i overkant med 20-tommers felger. Man burde derfor teste en utgave med et noe mer sivilisert hjulvalg for å merke hvordan den egentlig er.

Førermiljøet er ikke til å kjenne igjen fra den gamle L200. Bedre materialer, bedre ergonomi og merkbart bedre førerposisjon gjør turen nærmere en personbilfølelse. Foto: Fredrik Saugstad

Valg av fremdriftsform gjøres nå svært enkelt med dette hjulet. I Norge vil alle varianter leveres med Super Select 4WD-II, som dette systemet heter. Foto: Fredrik Saugstad

Ny 2,4-liter

Motoren er en nyutviklet 2,4 liters turbodiesel med variable ventiltider og 181 hestekrefter og 430 Newtonmeter i trekkraft, noe som er 30 mer enn forgjengeren. Velger du automat, noe mange vil gjøre, vil den bare gi 380 Newtonmeter.

Serviceintervallene er 20.000 kilometer og automatkassen skal klare seg uten oljeskift ved normal bruk, i følge Mitsubishi.

Tilhengervekten er økt til 3,1 tonn, noe som er bra, men ikke like bra som Ranger og D-Max med 3,5 tonn og Amarok med 3,2 tonn. Navara har 3,0 og Hilux har 2,8 tonn.

Elektronisk innkobling

4x4-systemet opereres nå via et hjul i midtkonsollen og ikke lenger med en ekstra spak. Skifte skjer elektronisk, og man kan skifte fra 2WD til 4WD i hastigheter opp til 100 km/t.

Konklusjon:

Nye L200 ser bra ut, er langt bedre å sitte i og å kjøre enn forgjengeren. Vi noterer oss at den er litt for stiv og at automaten kunne vært noe mer moderne. Pickupen generelt sett er mer moderne og har mye utstyr som standard. At man i tillegg får topputgaven for 350.000 kroner kan føre til smilefjes.

Startknappen finner du på venstre side av rattstammen, det er jo, om ikke annet, en liten kuriositet. Foto: Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!