Xpower har drift både med hydrostat og mekanisk gearboks og på hjullasterserien som skal bli lansert under vårens Bauma vil dette være standard uten ekstra kostnad.

Det er de større hjullasterne til Liebherr som skal få den nyutviklede drivlinja.

AnleggsMagasinet fikk se den første prototypen av Xpower-hjullasteren under Bauma 2013, men blir den altså lansert som standard fra L550 til L586.

I pose og sekk

Det høres ut som Liebherr har klart og kombinere det beste fra to verdener her.

Maskinene skal kunne oppnå en økning i effektivitet på 30 prosent sammenlignet med konvensjonelle hjullastere, i følge Liebherr.

Ved å bruke en kontinuerlig variabel gearboks som skifter mellom hydrostatisk og mekanisk drift, skal den klare å matche oppgavene til en hver tid.

Ved å bruke en kontinuerlig variabel gearboks som skifter mellom hydrostatisk og mekanisk drift, skal den klare å matche oppgavene til en hver tid. Foto: Liebherr

Hydrostatisk og mekanisk

Kort fortalt vil det alltid lønne seg med hydrostatisk drift ved lasting og kjøring på korte avstander fra 0 til 10 kilometer i timen. Skal man kjøre lengre avstander og opp i høyere hastighet over 10 – 15 kilometer i timen har den ikke samme fordel, da er mekanisk gearboks bedre.

I Norge er det veldig vanlig å bruke hjullasteren som bæremaskin, det vil si flytte masse over lengre avstander. I Europa er man mer bevisst på å bruke dumpere til denne oppgaven.

Snørydding er en annen typisk arbeidsoppgave i Norge hvor hydrostatisk drift ikke vil være like lønnsomt som mekanisk. Dessuten kan man oppnå høyere hastigheter med mekanisk gearboks.

Førerhyttene på Xpower-serien blir også større, både i lengde og bredde. Foto: Liebherr

Store forventninger

Salgsleder for anleggsmaskiner i Liebherr Norge, Håkan Nyhaugen, har store forventninger til den nye serien og selv om det ikke er mye informasjon om maskinene foreløpig kan han fortelle at de kan leveres med joystick hjulstrying, multilever spaker (3- eller 4-spakstyring av aggregat) og HK-feste for Skandinaviske forhold.

L550, L556, L566 og L580 blir tilgjengelige med Z-bar og parallell hvor versjonen med Z-bar har fått en økning på 20 prosent i brytekraft i forhold til tidligere modeller.

Skuffekapasiteten er også økt. L550 til L556 bruker en firesylindret motor og L566 til L586 bruker en sekssylindret motor. Steg IV blir oppnådd ved å bruke SCR-teknologi. Xpower-drivlinja kan også bremse maskinen uavhengig av vanlige bremser. I følge Liebherr skal dekkslitasjen reduseres med 25 prosent på grunn av 45 prosents selvlåsende differensialer.

L550, L556, L566 og L580 blir tilgjengelige med Z-bar og parallell hvor versjonen med Z-bar har fått en økning på 20 prosent i brytekraft i forhold til tidligere modeller. Foto: Liebherr

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!