23948sdkhjf

Veteran: Sjelden snøfres: Snømaskin fra Gjøvik

Denne snøfreseren er en av fire maskiner fra Øveraasens Motorfabrik & Mek. verksted A/S på Gjøvik som ble levert til Statens Vegvesen i Nordland og Finnmark på 60-tallet.

Det dreier seg om en Viking PEX 1400H snøfreser fra 1969. Maskinen står i dag på Norsk Vegmuseum ved Lillehammer.

I følge informasjonen fra museet ble den levert ny til Statens Vegvesen i Nordland og Finnmark sammen med tre andre maskiner. To av dem skulle til Nordland og de to andre til Finnmark. Denne maskinen ble levert til Nordland i juli 1969 til en pris av 439 600 kroner.

Fra Saltfjellet til Domen

Maskinen tilhørte Statens Vegvesen Nordland og var til å begynne med stasjonert på Andøya. Den har også blitt brukt på E6 over Saltfjellet. Siden ble den overført til Finnmark og var stasjonert på Kiberg hvor den blant annet ble brukt både til å åpne veien over Båtsfjordfjellet. Der var den i bruk i flere sesonger før veien ble helårsvei. Maskinen var også i bruk på riksvei 98 over Domen, en fjellovergang fra Kiberg til Svartnes ved Vardø.

Maskina ble tatt ut av drift tidlig på 1990 tallet, den var da fullt operativ og vedlikeholdt. I 1995 ble maskinen overført til Norsk Vegmuseum der den står nå. Før det ble den pusset opp, lakkert og reparert. Snøfreseren er hjulgående med felles motor for fremdrift. Den har to fresevifter og har hydrostatisk firehjulstrekk og styring på alle fire hjulene. Fordelingskassen er totrinns. Tidligere maskinfører Gunnar Andreassen fra Vadsø husker godt den gamle snømaskinen som han har kjørt over fjellet mange ganger, blant annet vinteren 1973-74.

- Jeg husker den som det var i går, det var litt av et eventyr, ler Andreassen.

En kjempefreser

På mange måter opplevde han maskinen som litt gammeldags og den bar litt preg av å være en oppfinnelse fra 40 eller 50-tallet, men den hadde masse krefter og kom seg lett fram i snømassene. Med både firehjulstrekk og styring på alle fire hjul ble den aldri stående fast. Hvis snøfreseren kom litt utenfor en vegkant, var det bare å stille hjulene og rygge seg opp på veien igjen.

- Motoren bak var fantastisk. Der var det krefter, men den hadde jo ingen lydpotte, så det var som å sitte i motorrommet på en båt, humrer den erfarne maskinføreren fra Finnmark.

Han forteller at det den gangen, på 70-tallet kunne være store snømengder over Domen. Han husker spesielt en gang han hadde målt 22 meter fra den øverste snøtoppen og ned til veien. Under slike forhold var den gamle snømaskinen god å ha. Han forteller at freseren hadde en enorm kapasitet og kunne kaste snøen utrolig langt.

- Den hadde to fresehoder og trommelfres. Det var ikke noe problem å brøyte full bredde med den, sier han

Les mer om saken i AnleggsMagasinet Nr.6 ( juni - juli ) 2015.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079