Maskinen har bare et enkelt sett med gummihjul. Forhjulene er uten gummi. Foto: Steinar Sund

Det gamle klenodiet har en gang i tiden vært brukt av Statens Vegvesen i Buskerud. Den er fortsatt i god stand og Bakke viser den gjerne fram når veteranklubben i Lyngdal av og til har treff.  Under et av treffene fikk noen fra publikum være med og teste maskinens graveegenskaper. Maskinen kan fortsatt grave, men fremdrift på hjulene har den aldri hatt og når den skal flyttes, må den dra seg fram etter skuffen. Brøyt X2 ble laget slik for å være en rimelig gravemaskin.

Selv om de gamle fabrikklokalene til Brødrene Søyland A/S på Jæren i dag er næringspark og museum, finnes det fremdeles mange igjen av de gamle maskinene og flere av dem er fortsatt i bruk.

Her demonstreres maskinen under et veterantreff i Lyngdal i august 2011. Foto: Steinar Sund

Arnt Bakke fra Lyngdal er transportør, men også maskinsamler og har en anselig samling av gamle anleggsmaskiner, lastebiler og traktorer. Denne Brøyt X2-maskinen er en av hans nyeste anskaffelser. Foto: Steinar Sund

Fredrik Saugstad

Ny teknologi

Brøyt var i sin tid banebrytende når det gjaldt bruk av hydraulikk. De to brødrene Kristian og Ingebret Søyland gikk sammen i 1949 om å starte firmaet “Bryne Jern og Treindustri” på Bryne i Rogaland.

Den første gravemaskinen kom allerede i 1950 og ble kalt Brøyt X1. Den var ikke selvgående, men ble slept etter en traktor.

Firmaet fikk sitt gjennombrudd da på 50-tallet, som en av de første gravemaskinprodusentene i Europa, lanserte selskapet en helhydraulisk gravemaskin som fungerte tilfredsstillende.

Rimelig og enkel

Selv om mange vil mene at det var en alvorlig ulempe at maskinen ikke hadde drivhjul, gjorde likevel nettopp dette at den ble forholdsvis rimelig og kostet i 1966  kun kr124 800 inklusiv bakaggregat og elektrisk utstyr.  X2 var den andre modellen som Jæren-firmaet leverte. 

Den har buet tak og et enkelt sett med gummihjul.

Forhjulene har ikke gummi. Maskinen ble produsert fra 1958 til 1969 og ble laget i totalt 1507 eksemplarer. Etterfølgeren var X2b som kom i 1969.

Mange av Brøyts X2-modeller havnet i Vegvesenet, men mange ble også kjøpt av private entreprenører eller endte på større gårder. Fremdeles er mange av dem i bruk.

Brøyt’en egnet seg veldig godt til nydyrking og ble mye brukt nettopp til det på Jæren. På den måten havnet mange Brøyt-maskiner hos gårdbrukere ikke bare på Jæren, men også andre steder i landet.

Les mer i AnleggsMagasinet Nr.7 (august-september) 2015.

Førerhuset bærer preg av tidens tann, men ellers er maskinen i god stand og fungerer utmerket. Foto: Steinar Sund

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!