Når vegvesenet nå prater om snøen som falt i fjor, skyldes det sand- og saltforbruket.

Forbruket har nemlig aldri vært høyere og ligger på nivået med toppåret 2011.

Nå har vegvesenet hatt møter med entreprenørene om den kommende vinteren og innfører strengere rutiner for å følge opp at salting blir utført i samsvar med kravene.

Etaten ønsker å bruke mindre salt på veiene. Samtidig stiller etaten strengere krav til friksjon i nye kontrakter.

Nye krav innført fra forrige sesong

- Disse kravene var innført i om lag fire av ti kontrakter forrige sesong. Dette er en av hovedårsakene til at mengdene med salt, sand og kjørte brøytekilometer har økt, sier sjefingeniør Torgeir Leland i Vegdirektoratet.

Les også: Nå skal 800 sjåfører gjennom en kunnskapstest

- Når det skjer en ulykke vintertid, er det første spørsmålet om det var glatt og om Vegvesenets entreprenører hadde vært ute og strødd. Under mange typer værforhold kommer vi ikke unna salting.

Over tid skal vi allikevel få forbruket ned på et lavere nivå, sier Leland.

Les også: Vil bruke mindre vegsalt

- Når det skal saltes, skal det gjøres med minst mulig salt på vegen og slik at det alltid brøytes når det er snø og slaps på vegen før det saltes, avslutter Leland.

Og husk - du trenger ikke nødvendigvis etterutdanningen for å brøyte vei.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!