Jonas Odermalm, segmentsjef for anlegg hos Volvo Trucks. © Volvo

Fakta om tandem akselløft

Med tandem akselløft kan den andre drivakselen kobles fra og heves under kjøring.

Dekkene kan heves 140 mm over veibanen.

Når tandem akselløft er aktivert bruker lastebilen opptil fire prosent mindre drivstoff (ifølge Volvo), slitasjen på dekkene er lavere og svingradiusen blir redusert med en meter.

- Med tandem akselløft kan den bakre drivakselen kobles fra og løftes når lastebilen kjører uten last. Dette gir mange fordeler, først og fremst drivstoffbesparelser. Kjøring med en hevet drivaksel sparer opptil fire prosent drivstoff sammenlignet med å ha alle akslene nede, sier Jonas Odermalm, segmentsjef for anlegg hos Volvo Trucks i en pressemelding.

Ved å bytte ut differensialen i den første drivakselen med en klokobling, kan den andre drivakselen kobles fra og heves. På den måten har sjåføren tilgang til både kraften og kapasiteten i begge drivakslene (6x4) og bedre manøvreringsevne som en enkelt drivaksel (4x2) gir.

I tillegg vil heving av bakre drivaksel også minske svingradiusen med én meter og føre til mindre slitasje på dekk og fjæringssystemer.

- Tandem akselløft er perfekt for transport der underlaget eller totalvekten krever en lastebil med tandemdrift, men der lastebilen kjøres tom eller med svært liten last den ene veien. På glatte eller myke underlag kan sjåføren øke trykket på den første akselen ved å heve den bakre drivakselen, noe som fører til bedre veigrep og reduserer risikoen for å kjøre seg fast, forklarer Jonas Odermalm.

Tandemaksel med løft gir også sjåføren bedre komfort når lastebilen kjøres uten last, som i mange tilfeller er halvparten av tiden. Støynivået i førerhuset er lavere og vibrasjonene i rattet reduseres når det bare er dekkene til en av drivakslene som er i kontakt med veibanen.

Tandem akselløft er tilgjengelig for Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.

Tandem akselløft gir bedre komfort når lastebilen kjører uten last. Ettersom bare ett hjulparene på drivakselens har kontakt med veibanen, blir støynivået i førerhuset lavere og det blir mindre vibrasjoner i rattet. © Volvo

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!