Fredrik Saugstad

Den Ultimate Amaroken

Volkswagen gjør det stadig lettere å velge en velutstyrt Amarok uten å måtte velge utstyret selv.

Renault mener alvor med sine pickuper. Foto: Renault

Renaults varebiler er en suksess over store deler av verden, men de mangler en global pickup-modell. Det har de tenkt å gjøre noe med. I juni lanserte de Renault Duster Oroch, en pickup for det søramerikanske markedet. Nå følger de opp med en pickup for hele verden (nesten, det blir neppe noen bil for USA). Ikke rart, med tanke på at omtrent 40% av varebilmarkedet i verden er pickuper.

Alaskan


Alaskan konseptpickup som ble lansert i Paris i dag, er ikke den pickupen vi vil komme til å se når de lanserer produksjonsmodellen, men det er nok ikke langt unna heller. Og Nissan forteller at Alaskan vil danne grunnlaget for den kommende modellen beregnet på det globale markedet. Så vidt vi vet vil den nye pickupen fra Renault bygges på samme plattform som nye Nissan Navara, som nå er lansert i Australia, og snart kommer til Europa.

Nytt konsept

Parallelt med disse produkt- og markedssatsningene lanserer Renault også Renault Pro+, et globalt ekspertkonsept for nyttekjøretøykunder og -brukere. Renault Pro+ konseptet skal ikke bare levere skreddersydde varer og tjenester, det skal også skape en komplett opplevelse for bedriftskunder, fra annonsering til ettermarkedsservice.

Rundt 40% av varebilsalget i verden er pickuper. Det salget vil Renault ha en bit av. Foto: Renault

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!