Videre kan man se byggingen av den 440 m lange betongtunnelen som rassikring mot Vassfonna. Tunnelen skal stå ferdig i desember 2015 og da blir fv. 60 sikret mot Vassfonna og Røyrafonna, som er de siste skredpunkten på denne strekningen i Strandadalen.

Filmen viser deretter oppgradering av fv.60 frå betongtunnelen mot sør.

Til slutt ser man  et oversiktsbilde av strekningen med ny betongtunnel.

video

Entreprenøren Oppshaug Sandtak fra Stranda i Møre og Romsdal får litt velfortjent gratisreklame i filmen, synes vi er greit.

Rassikringsprosjektet fv. 60 Røyr-Hellesylt innebærer en forlenging av to tunneler. Ljøtunnelen blir 3650 meter og Streketunnelen blir 3850 meter. To korte tunneler på strekningen blir stengt.

Tunnelene på de to første byggestrinnene har T8,5 profil, og på det tredje blir det T9,5 profil. Ljøtunnelen har en stigning på 4,6 prosent. Streketunnelen har en stigning på 6,8 prosent. Veiene i dagen blir utvidet innover fra den eksisterende veien.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!